Waarom willen Japanners met je op de foto?

Mijn vriend en ik zijn momenteel op vakantie in Japan. Op een gegeven moment zaten we rustig de plattegrond van Tokyo te bestuderen op mijn mobiele telefoon toen er plotseling een verlegen Japans meisje naar ons toe kwam en in haar 'beste' Engels vroeg of wij met haar op de foto wilden. Ze hoorde bij een groep van ongeveer 8 meisjes en er zijn dus acht foto's gemaakt van ons met steeds een ander meisje. Later, in Kyoto wilde een oudere vrouw met ons op de foto.

We zijn overigens gay maar de meeste Japanners denken dat we broers zijn.

Deze meisjes hadden trouwens nog de beleefdheid om te vragen of ze een foto mochten maken want we hebben ook meegemaakt dat er eentje zogenaamd zat te smsen met de camera van haar telefoon in onze richting. En heel veel wijzende vingers, starende ogen, enz.

We zijn blank en donkerblond en voor Nederlandse begrippen gemiddeld qua lengte. Geen tattoos, gezichtsbeharing, enzo. Niet echt heel boeiend.

Mijn vraag is dus: waarom willen ze met ons op de foto (en staren ze zo)? Vinden ze ons leuk?
Vinden ze ons lelijk?
Zijn we in hun ogen een soort clowns en is het als een klein kind dat naar een zwarte man wijst "Hé, zwarte piet!", of vinden ze ons aantrekkelijk?

Ik vind dit echt een van de raarste aspecten van de Japanse cultuur

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
5.8K

Het beste antwoord

In de eerste plaats moet ik een antwoord tegenspreken. Dat met die witte huid en rijk zijn, mag dan in Thailand of andere landen in Zuidoost Azië het geval zijn. In Japan gelden wij buitenlanders (Gaijin) niet bepaald als rijk. De gemiddelde Japanner is rijker dan de gemiddelde Nederlander!
Ze vinden het gewoon leuk om met een buitenlander op de foto te staan. Ik heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt. Vele Japanners houden ervan dat ze, dat wat ze interessant vinden, met zichzelf op een foto willen zetten. Of je nou een mens uit een andere cultuur bent of een mooi gebouw.. dat maakt verder niks uit.
Ze zagen je, je bent anders, dus interessant, dus de moeite van het fotograferen waard. En als je dan samen met hun op een foto gaat staan, kunnen ze deze later aan vrienden en familie laten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je blond haar hebben willen ze altijd een foto maken omdat dat daar niet zo vaak voorkomt dat ze een blond iemand zien..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat komt omdat blanken een rijke uitstraling hebben, zeker als ze blond haar hebben, maar ook vanwege de lichte huidskleur.
Het is namelijk zo dat je door werken (in de zon) een donkerdere huidskleur krijgt. De rijken zitten vrijwel heel de dag in de schaduw of binnenshuis en blijven dus blank. Dus hoe blanker, hoe rijker, dat is (vanouds) de gedachte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de westerse wereld werkte het vroeger inderdaad ook zo. Het is hier geloof ik veranderd in de jaren twintig, toen een gebruinde huid juist een teken werd dat je rijk genoeg was om op vakantie te gaan naat zonnige oorden. In Japan en de rest van Azië wordt een donkere huid inderdaad nog steeds geassocieerd met werken op het land. Zo heb ik ooit in een tv-programma gezien dat vrouwen in Vietnam hun lichaam zoveel mogelijk bedekten (doeken voor hun gezicht en zo) om niet bruin te worden in de zon.
Waarschijnlijk komt dat omdat veel Japanners er niet aan gewend zijn om mensen tegen te komen van andere rassen/volkeren. In Japan wonen namelijk maar weinig buitenlanders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat we er rijk uitzien.... wat.

de meeste japanners vinden het leuk om op de foto te gaan omdat ze het niet vaak zien.(ik ben zelf engels leraar in japan en 1 van de vereiste is je leerlingen meenemen op een 'field trip' en 1 van de opdrachten is dan met buitenlanders praten)
waarschijnlijk vinden ze je niet mooi niet lelijk maar gewoon anders.

vraag ze het anders. Ik vind ze altijd heel open.

ps spreek ze aan in het japans dan worden ze helemaal gek ;)