Moet ik in dit geval (beschrijving) een vaccinatie tegen gele koorts krijgen?

Ik citeer van lcr.nl ( Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering)

'' In dit land komt geen gele koorts voor. Vaccinatie is VERPLICHT als men VANUIT een gele koorts gebied komt. Bespreek met een deskundig reizigersgeneeskundig (huis)arts of reizigersverpleegkundige of vaccinatie voor u zinvol is''

Ik ben van plan om vanuit Nederland naar Zuid-Afrika te vliegen, als ik rechtstreeks vlieg zou dit nooit een probleem zijn.

Maar wat als ik een tussenstop maak in een gebied waar gele koorts heerst. Ik kom dan uit een gebied waar gele koorts heerst, en er staat dat het dan verplicht is.

Geldt deze regel ook voor een korte tussenstop op een vliegveld?

Dank u

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

Dit is te moeilijk om antwoord te geven voor reisgekken. Wel een vraag waar je bij de gespecialiseerde tropenpoli's terecht kunt. Het gaat trouwens met dit soort voorwaarden wel om een echt bezoek aan zo'n land, enkel een overstap is niet het criterium.

Denk er aan dat je zo en zo voor Zuid Afrika bij de tropenpoli langs moet. Dan kan je het daar vragen. De meeste GGD's hebben zo'n poli. Maar ook de KLM en sommige huisartsen hebben deze expertise. De kosten van een bezoek aan zo een poli worden meestal vergoed door je aanvullende ziektekostenverzekering.

Bij de links heb ik een overzicht neergezet waarin je kan zien waar in Afrika Gele koorts voorkomt.

.