Weet iemand waar de Brommelerwatermolen heeft gestaan in Wijnandsrade bij Nuth Nederland?

Ergens aan het kasteel.

Toegevoegd na 18 uur:
In 1945 hebben de Duitsers de loopbrug aan de woning van de watermolen opgeblazen.
De familie Bemelmans woonde in deze woning dewelke is afgebroken na de felle beschadiging door de explosie. Deze woning met molen moet ergens gestaan hebben
aan de motte heuvel bij het kasteel.
Waar precies??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K
anneliez
10 jaar geleden
informeer eens bij een gemeentearchief daar in de buurt

Het beste antwoord

De Brommelermolen, van oudsher een graanmolen, behoorde met tal van andere bezittingen tot het adellijke goed Wijnandsrade, dat in handen was van de familie Mascherel tussen de 14e en de 16e eeuw. Daarna ging het goed over in handen van het adelijke geslacht Von Bongart. Deze familie verkocht de molen aan de Heerlener Bank in 1916 die het vrijwel direct doorverkocht aan de, uit Nuth afkomstige, familie Bemelmans die het reeds sinds 1879 pachtte.

Sinds het begin van de 20e eeuw leed de molen schade door mijnverzakkingen en nam ook de watertoevoer af. Na de Tweede Wereldoorlog werd de molen nog nauwelijks gebruikt en in 1959 werden de stuwrechten door het waterschap afgekocht. Het waterrad en het maalwerk werd verwijderd en de molentak werd gedempt, waardoor de Geleenbeek weer haar meer natuurlijke verloop kreeg.

De molen stond dus in een van de Geleenbeek afgeleide watertak in het grondgebied rondom Kasteel Wijnandsrade.

Toegevoegd na 20 uur:
De oorspronkelijke hoeve Brommelen lag in de laagte, naast de “Siep” met vijver, en werd voor het eerst rond 1490 genoemd. De familie L’Ortye woonde eeuwen lang in deze pachthoeve, gelegen in het uiterste oosten van de Vrije Heerlijkheid nabij Geleenbeek en watermolen (klein) Brommelen.

Met alle gegevens tot nu toe denk ik te weten dat de molen stond op de plek die ik op bijgevoegd kaartje met geel aangeef (als het lukt 't geplaatst te krijgen!):
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, denk ik ook.Brommelermolen van Brommelen.
Maar naast de foto van Rijckheyt.nl ,op het wegenplannetje
van Wijnandsrade, waarop naast de motte heuvel, een stip met aanduiding van de ligging van de watermolen van Bemelmans
te zien is...?

Andere antwoorden (1)

De Brommelerwatermolen stond in Brommelen.
Een gehucht van 15 huizen in Wijnandsrade.
Brommelen ligt op een kilometer of drie van het kasteel Wijnandsrade.

In Wikipedia staat dat de molen aan een beek genaamd Siep lag.
De naam Siep vind ik niet op de kaart van Google.
Wel de "Hulsbergerbeek" die loopt vanaf het kasteel, richting Brommelen en mondt uit in de Geleenbeek.

Parallel aan deze beek loopt het "Oudemolen voetpad"
Waarschijnlijk heeft deze beek twee namen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit was een molen van Brommelen zelf denk ik.
De molen die ik zoek lag waarschijnlijk direct aan het kasteel.
Dus langs de kunstmatige motte heuvel.Direct aan de voet van de heuvel is nog waterbrugje met een gat erin.
Is dit soms het loopbrugje geweest met schade door de expolsie
van de Duitsers?