waarom stapelen de mensen op de Canarische eilanden, stenen op elkaar?

ik zie op La Palma op het strand mensen stenen op elkaar zetten. Heeft dat een bepaalde betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
11.9K

Het beste antwoord

Een steenmannetje wordt wel gebruikt om een pad of de top van een heuvel te markeren. In het verleden zouden reizigers die onherbergzame gebieden doorkruisten, de gewoonte hebben gehad om onderweg stenen op te rapen en toe te voegen aan het eerstkomende steenmannetje dat ze tegenkwamen. Vooral in het mistige klimaat van Engeland, Schotland, Wales of de toendra's in Scandinavië waar paden niet of nauwelijks zijn te herkennen zijn deze steenmannetjes bijzonder nuttig om de weg te kunnen vinden. Men loopt van het ene steenmannetje naar het volgende (zichtbare) steenmannetje. Ook in bergachtige gebieden worden steenmannetjes veel gebruikt.
De huidige traditie vindt zijn oorsprong in de bronstijd. Men had de gewoonte om doodskisten (of een urn of beenderen) in een steenmannetje te bergen, zodat de kisten een opvallende positie kregen, vaak op een grote hoogte boven het dorp waar de overledene had gewoond.
In IJsland ziet men ook vaak gestapelde stenen.
In Kroatië (Dalmatië) en Herzegovina) worden cairns ook wel gromila genoemd.
In Scandinavië worden cairns al eeuwenlang gebruikt voor navigatie. Op IJsland worden ze gebruikt als markering langs paden, veel van deze cairns zijn nog in het landschap te herkennen alhoewel de paden niet meer bestaan. In Groenland worden cairns gebruikt als game driving lane naar een game jump (voor rendieren).

Als je op Internet zoekt onder "steenmannetje" vind je veel pagina's met info oner steenmannetjes.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een oudste vorm van de stapel stenen is de Inusek. Een aanwijzing of een boodschapper. Ik wijs je de weg. Zij werden en worden veelal opgebouwd in onherbergzame gebieden door de lokale, veelal rondreizende, bevolking. De Inuksuit (meervoud van Inuksuk) komen voor in Alaska, Artic Canada en Groenland en werden gebouwd door de Inuits (Eskimo's) als de eerste bewoners van die gebieden. Dat is dan de vorm van de stapel stenen die die je tegenwoordig veel ziet op de stranden ziet.

Toegevoegd na 17 minuten:
Inusek = Inuksuk

http://www.inukshuk.nl/

Toegevoegd na 5 uur:
Ik had deze tekst al bij reactie gezet.
Van oudsher is de betekenis: Ik bescherm je.
Ik wijs je de weg, is ook een vorm van bescherming. Voor veel toeristen die een torentje bouwen zal het alleen een tijdverdrijf zijn. Gewoon een mooier exemplaar bouwen dan die er reeds staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@sarile, Van oudsher is de betekenis: Ik bescherm je. Ik wijs je de weg, is ook een vorm van bescherming. Voor veel toeristen die een torentje bouwen zal het alleen een tijdverdrijf zijn. Gewoon een mooier exemplaar bouwen dan die er reeds staan. In het gebergte zijn het oriëntatiepunten, een bergwandelaar haalt het niet in het hoofd zo'n Steinmännchen omver te gooien, maar hebben soms de gewoonte er nog een steentje aan bij te dragen.
escape
10 jaar geleden
Leuke tekst, maar de vraag ging over het strand. Daar kun je de weg niet kwijtraken. Zie mijn antwoord.

Andere antwoorden (2)

Dit is een vorm van 'natuurlijke kunst', die je over de hele wereld aantreft. Verder zit er niets achter. Vervelende jongetjes maken er een sport van om ze omver te gooien zo blijft er werk aan de winkel.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@escape, die min is van mij (per ongeluk, moet wennen aan de snelheid van de nieuwe muis). Ik zal de mods vragen hem weg te halen.
het heeft geen betekenis maar men kan er erg rustig van worden