Mag je een zakkenroller die wegrent bekogelen met een steen?

Hallo,
Ik ga backpacken, maar ik heb vernomen dat daar veel zakkenrollers actief zijn. Stel je voor als ik met me zware rugtas niet achter de dief aan kan rennen. Mag ik in zo een geval hem bekogelen met een steen? Ik weet dat de wetgeving per land verschilt, maar wat is de algemene regel daarover?

Ik wil hem dan niet zodanig toetakelen dat hij een blijvend letsel krijgt, maar wel dat hij tot stoppen wordt gedwongen. (Bijv. zijn benen bekogelen).

Ik weet dat jullie niet op de stoel van de rechter kunnen zitten (om dat even gauw hier te bepalen). Ik heb het -niet stelen en bestolen worden- hoog in het vaandel staan. Dan gaat het niet zozeer om de materiële waarde, maar eerder om het principe. Ik zou het bijv. voor lief nemen als ik een hoge boete zou krijgen en/of een week (of paar weken) gevangenisstraf. Dat heb ik liever dan bestolen worden.

Verder hoef ik niet "antwoorden" te lezen zoals dat het hartstikke gevaarlijk is om zoiets te doen (bijv. dat de dief wraak neemt). Ik onderken de risico's daarvan en in het verlengde daarvan vindt ik het he-le-maal niet erg als mij iets overkomt. Liever met opgeheven hoofd sterven dan (als een) laf(aard) door het leven gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
Amadea
10 jaar geleden
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen...."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bis!
Summo
10 jaar geleden
Niet zo eens met je steunbetuiging. Wat bedoel je nou precies amadea?
Amadea
10 jaar geleden
Het is een bijbelse uitdrukking. De betekenis wordt goed uitgelegd door freekiller, LeonTrotski, en Rieneke1 op http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/geschiedenis/zonde-werpe-eerste-steen-betekent.196429
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dat je je mag verdedigen als je in gevaar bent of je medereizigers dat zijn. Iemand een steen toewerpen omdat je boos bent (van achteren dus) hoort daar absoluut niet bij. En jij kan wel zeggen dat het niet je bedoeling is om hem dusdanig letsel te bezorgen dat het blijvend is maar dat kun je nooit weten. En dan? Ja sorry ik wilde je benen raken zodat je kwam te vallen maar het was niet bij bedoeling dat je met je hoofd tegen de rond zou komen en nu voor de rest van je leven invalide bent (of tegen zijn kinderen: dood is).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie de relevantie ook niet echt Summo.
Summo
10 jaar geleden
amadea je begrijp me (met opzet?) verkeerd. De uitdrukking ken ik echt wel hoor, ik wilde alleen graag weten tegen wie je het nu zegt, en/of wie je er mee aanspreekt en wat je er mee wilde bereiken.
Amadea
10 jaar geleden
Zal ik dan toch pogen het te verduidelijken: degene die jouw zakken probeert te rollen is wellicht doodarm en niet in staat om betaald werk te vinden. Jij bent zo rijk dat je een verre reis kunt maken. Is jouw geweten zo zuiver dat je meent het recht te hebben om een zakkenroller te verwonden of erger, alleen maar omdat hij iets van jouw rijkdom probeert af te nemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tjonge en dat moeten we allemaal maar begrijpen uit dat ene geciteerde zinnetje?
Summo
10 jaar geleden
precies pelle, dus je moet je zonder protest laten rollen omdat je het lef had je geld te besteden aan een verre reis? mooi is dat.
Amadea
10 jaar geleden
Waaruit weer overduidelijk blijkt dat mijn poging mislukt is. Waarom sommige mensen altijd weer mijn bedoeling moeten verdraaien is mij een raadsel. Het heeft zo geen enkele zin om het te proberen. Ik troost me er maar mee dat Jodokus52 het wél door heeft....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat ik even de mythe uit de wereld helpen dat zakkenrollers straatarm zijn. Dat is hun fulltime baan (althans, als ze professionals zijn en geen gelegenheid-dieven). Zij verdienen in een weekend meer dan ik (en waarschijnlijk jij) in een maand verdienen. Ziehier een documentaire hierover: http://www.youtube.com/watch?v=Ia2b54srRZM Als ik genoeg geld had dan ging ik niet eens backpacken, maar een (duur) hotel nemen. Dan kwam dit niet eens ter sprake. De ander mishandelen (middels een steen) is inderdaad fout/slecht. Maar ik zie geen andere (betere!) mogelijkheden/alternatieven om hem tot stoppen te dwingen. Als iemand dat wel ziet hoor ik dat graag. Laten we het verder op 'antwoorden' houden i.p.v. reacties (op anderen) waar we niets aan hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi gezegd Lizio...!
Amadea: je overdrijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Amadea overdrijft niet, er zijn in arme landen arme dieven;
en
ja ook Lizio met de uitleg over de mythe heeft een punt, echter dat speelt in het rijke westen, niet in de landen waar de gemiddelde backpack-toerist [en dus ook Lizio?] met vakantie naar toe gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste backpackers gaan helemaal niet door 'arme landen' jodokus maar naar Australië en vraagsteller had het over casablanca en napels
niko
10 jaar geleden
Beste backpacker.je wilt eigenlijk juridisch advies.jouw vraag hoort dus eigenlijk niet bij "overige."
het benoemen van jouw edele motieven daarbij,is overbodige info en narcistisch van aard.bezien vanuit het standpunt dat wat u doet,een vorm van hoogmoed is,heeft u dus inderdaad niet het recht de eerste steen te werpen.
Amadea
10 jaar geleden
Vraagsteller noemt nergens een land of plaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste IS dat gewoon zo, ze backpacken niet in arme landen, meestal doe je ook werk als backpacker tussendoor en dan pak je het werk af van die mensen en daarnaast heeft vraagsteller gezegd waar ze oa backpackt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik denk niet dat je een zakkenroller tegenhoud door een steen tegen zijn been aan te gooien.

Antwoorden (3)

Je zegt dat we niet op de stoel van de rechter kunnen gaan zitten. Dat klopt. Maar zelfs dan is je vraag niet te beantwoorden. In de meeste beschaafde landen zal de rechter afwegen of het door jouw gebruikte geweld proportioneel is t.a.v. het aangedane onrecht/geweld. Als je de dief dodelijk verwondt, zal worden bekeken of je bewust dat risico hebt genomen of had kunnen voorkomen.
Je schrijft niet naar welk land je gaat reizen. In sommige landen worden toeristen extra streng aangepakt als ze een lokale inwoner verwonden/doden. In sommige landen gebeurt dat al als je een hond overrijdt. Kortom: geen zinnig woord over te zeggen. Het is trouwens niet comfortabel reizen met stenen in je rugzak. Aan de andere kant: als de zakkenroller die steelt, dan vang je twee vliegen in één klap.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad heel erg 'koffie dik' kijken gezien ik niet heb verteld welke stad het is. Dat heb ik opzettelijk gedaan omdat ik vaker aan backpacken doe (verschillende steden, van Napels tot Casablanca). Verder is het niet mijn bedoeling om onderweg stenen mee te nemen. Maar daar ter plekke paar stenen oprapen en ze weg te gooien als ik weet dat ik 'veilig' ben. En dan weer van ergens oprapen als ik me naar 'risico-zones' ga begeven (zoals markten). Of is het handiger om een vraag aan te maken zoals: Hoe hou ik een zakkenroller tegen die wegrent? In dat geval krijg ik het "antwoord" zoals: Voorkomen is beter dan genezen. Maar daar heb ik niks aan. Ik bedoel, ik weet hoe ik het zoveel als mogelijk kan voorkomen en de kans verkleinen, maar dat kan je nooit 100% uitsluiten (dat het nooit gebeurd). Sterker nog, stiekem hoop ik dat het ooit overkomt om deze zakkenroller 'een lesje te leren'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou je dat lesje leren beter in Nederland kunnen uitoefenen... Je bent niet slim bezig op die manier... Oog om Oog, Tand om Tand... valt altijd in jouw nadeel uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch snap ik het niet: je draagt je spullen op je lichaam die je niet kwijt wil raken dus er is geen zakkenroller die bij mij met iets vandoor kan gaan en als hij mijn backpack meeneemt ren IK sneller dan hij dus nogmaals: ik snap er niets van.
Antoni
10 jaar geleden
Pelle, als je, als reiziger, iets wil betalen in een winkel, bij een loket of op een markt, dan zal je toch even je geld (je portemonnee) tevoorschijn moeten halen. Zo'n (onbewaakt) ogenblik kan al voldoende zijn om te worden bestolen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle: Ik heb het niet over de hele backpack maar dat ze de rits openmaken aan de achterkant en dan spullen er uit halen. (Sommige zijn soms zo erg dat ze met een scheermesje je tas opensnijden zodat ze ongemerkt spullen er uit kunnen halen). Verder, zoals Antoni zegt: ze (zakkenrollers) achtervolgen zulke personen vaak om te zien waar ze hun geld vandaan halen om het te stelen. Uiteraard zijn ze niet zo dom om de hele (zware!) backpack mee te nemen, sterker nog ... gaat een beetje moeilijk.
ronron1212
10 jaar geleden
Stenen gooien is in elk geval niet toegestaan.
De algemene regel is: Let op je spullen, draag geen dure dingen opvallend bij je.
Blijf uit de buurt van wat onveilig lijkt.
En verder het bekogelen van een zakkenroller gaat je niet lukken want
A:Ze werken in groepjes, dus de handlangers zullen je op alle mogelijke manieren belemmeren
B De zakkenroller vestigt geen aandacht op zichzelf door weg te rennen, als jij merkt dat je gerold bent is hij al lang verdwenen, of heeft de buit al aan zijn maat doorgegeven, zodat jij een "onschuldige voorbijganger" bekogelt
En je kunt wel stoer doen over een paar weken in de gevangenis, maar bij de gevangenissen in dat soort landen waar ik denk dat je heen gaat, zijn de gevangenissen hier hotels, dus ik zou het er niet op aan laten komen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo,
Je hebt gelijk ... maar ... er bestaan 2 types zakkenrollers: Zij die in drukke gebieden (zoals in een drukke bus of drukke markt) stiekem iets afhandig maken. Zij werken inderdaad in een groepje en geven het stiekem door. Maar ik heb het over de andere type zakkenrollers: Die iets van jou opvallend stelen (vergelijk het maar met een tasjesdief) en hard wegrennen. Dit type zal mij meer/eerder/vaker overkomen omdat ik mijn waardevolle spullen goed verstop zal de eerstgenoemde type het niet zo makkelijk krijgen. En ze kiezen eerder voor deze tweede optie omdat ik zwaar beladen ben en dus weten dat ik ze niet achterna kan rennen. Om de eerste type zakkenrollers te pakken ga ik in mijn waardevolle spullen (zoals een portemonnee) een zendertje doen en de 'hoofdzender' hou ik bij mezelf en als er afstand tussen is (deze afstand is instelbaar), gaat er in hetgeen waar de zendertje in zit (bijv. portemonnee) een alarm af. Ziehier voor de werking: http://www.spywebshop.nl/alarmsystemen/anti-diefstal-alarm.html Liever voor tientallen (of zelfs honderden!) euro's diefstal voorkomen, dan voor 1 euro bestolen te worden.
Moeilijk om een algemene regel te geven.
Je vraag valt in elk geval niet onder zelfverdediging, en dat maakt al verschil.

Het is ook verstandig van je dat je je tas niet in de steek laat om achter de dief aan te rennen! Die tas wil je dan nog wel eens kwijtraken aan een handlanger, als je dit wel doet.

In Nederland mag je in elk geval niet met een steen gooien omdat de schade die je berokkent niet noodzakelijk is en niet proportioneel (de dief rent al weg).

Amerika is veel toleranter op het gebied van zelfverdediging. In sommige plaatsen kom je er waarschijnlijk mee weg als je de dief neerschiet terwijl hij probeert je te bestelen. Als hij al klaar is, is dat nog maar de vraag.
Twee nadelen zijn echter dat je, al schietend of gooiend, iemand anders kunt raken. Daar ben je natuurlijk wel aansprakelijk voor.
Tweede nadeel is dat de dief ook weet dat hij risico loopt en mogelijk zelf ook bewapend is.

In de wat corruptere landen zal de politie alles aangrijpen om jou gewoon te laten betalen. Stenen gooien? Betalen!
Als je teveel stennis maakt loop je het risico dat je meer kwijtraakt dan de dief gepakt heeft.

En er zijn ook landen (dit overlapt veel met corruptie), waar men meer uit de onderbuik redeneert: De dief verdient zijn straf en jij hebt terecht die steen gegooid.
Echter, daar redeneert men ook gemakkelijk dat als jij gewoon in je eigen land was gebleven, er niets gebeurd was. Dus eigenlijk ben jij schuldig aan de situatie.

Tsja.
Misschien kun je je portemonnee gewoon beter dicht op je lichaam dragen.