Waarom staan er bewust fouten in de onderste regel van je paspoort?

Bij het retour ontvangen van mijn paspoort vanwege een visumaanvraag zag ik dat de onderste regel op de visumsticker een fout bevat. Dit was het geval in mijn eigen paspoort en in die van mijn partner.
De fout staat op de sticker van de visum, daar is een typfout in onze voornaam.
Toen ik de visumcentrale hier over belde zeiden ze 'het klinkt raar maar die fouten worden bewust erin gezet'. Ze wist me alleen niet te vertellen waarom dat bewust zo werd gedaan. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K

Het beste antwoord

Als het een visum is voor een land waar men een ander alfabet gebruikt dan is het visum in dat andere alfabet opgesteld. In bijvoorbeeld Griekenland, Rusland, Oekraine of Wit-Rusland is dat het geval.
In Rusland gebruikt men het Cyrillisch alfabet, voorbeeld van andere letters: N wordt H, I wordt (gespiegelde) N, R wordt P, S wordt C, U wordt Y, etc.
Als de "fouten" in de spelwijze hiermee overeenkomen dan is dat de reden, beambten in het land kunnen jullie naam in hun "eigen" schrift lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel! Bij ons is de naam Rogier veranderd in Rogir en een van mijn voornamen Francina is veranderd in Fransina. Komt dat overeen met dat alfabet? Ik ga nu met een veel geruster hart het vliegtuig in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal dan geen cyrillisch schrift zijn, de R zou daar P worden. Toch zal de verklaring vergelijkbaar zijn: jullie namen zijn gespeld op een wijze die in het land van bestemming uit te spreken is. In sommige talen wordt de C altijd als K uitgesproken, de IE combinatie is ook niet in elke taal gebruikelijk.