Zou het anno 2013 nog mogelijk zijn om in Nederland in te vrije natuur te (over)leven als een landloper ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Het beste antwoord

Als je bedoelt dat iemand uit de natuur eet, ja dat kan nog. Het argument dat we met te veel zouden zijn dat ik hierboven las, snijdt geen hout, omdat de vraag is of iemand nog op deze manier zou kunnen leven, niet of we allemaal op deze manier zouden kunnen gaan leven.
In Friesland woont al sinds een jaar of vijftien een Duitse man op een boot, die met rust gelaten wordt door de overheid. Hij ligt afgemeerd bij een eiland, en heeft geen inkomen. Hij leeft dus van wat hij op het eiland vindt. Al moet ik er bij zeggen dat de postbode zo af en toe wat voor hem achter laat, als hij het eiland passeert op zijn ronde. Vooral in de winter.
Helaas kan ik geen bron vinden, maar er is ooit een documentaire over hem op tv geweest, omdat zijn zus hem na al die jaren erg graag wilde spreken.

Als je vraagt of iemand zonder inkomen zou kunnen overleven, in de natuur en de stad, is het antwoord een nog dikkere ja. We gooien zoveel weg. Met name in containers bij supermarkten kun je eten vinden dat net over de datum is, brood van een dag oud, ga zo maar door.
In de natuur is het moeilijker. Maar dat komt ook omdat bijna niemand nog weet wat eetbaar en niet eetbaar is. Want er is erg veel in de natuur dat eetbaar is.
In Hongarije is bijvoorbeeld een cultuur van paddenstoelen zoeken. Op het platteland weet eigenlijk iedereen wel welke soorten eetbaar zijn en welke giftig. In deze tijd van het jaar kun je kilo's per dag ophalen in het bos. In Nederland is dat soort kennis bijna verloren gegaan.

De andere factor die van belang is voor het beantwoorden van deze vraag is hoe de wet ertegenover staat. Wie niet opvalt en zich netjes gedraagt, wordt tegenwoordig wel als zwerver gedoogd. Kijk maar naar alle illegalen die op straat leven.

Overigens aten de zwervers vroeger zelden of nooit uit de natuur. Ze trokken meer van boerderij naar boerderij, waar ze klusjes deden in ruil voor een slaapplaats in de schuur, eten en een beetje geld. Ze hadden vaak een hele route, op basis van de seizoenen. Boeren en fruittelers waren erg blij met deze mensen. In bijvoorbeeld de pluktijd kan een fruitteler wel 30 medewerkers gebruiken, voor een periode van enkele weken, dan is het voorbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je met landloper bedoelt, iemand, die dakloos is en buiten slaapt, maar wel her en der wat eten en geld bij elkaar bietst, dan is het wel mogelijk.er zijn zat mensen die zo leven.

Alsje op iemand doelt die zijn eigen eten en drinken uit de natuur haalt, dan lijkt me het niet mogelijk. Zoveel eten voor de mens is er gewoonweg in de natuur niet meer te vinden.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik bedoelde meer het tweede , mischien af en toe een appel pikken , of stiekem eieren rapen , maar niet bedelen of stelen .... die appel is meer `vinden`
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Dan zeg ik nee. Kennen we in nederland nog echt vrije natuur? Alles is georganiseerd en gecontroleerd. Als landloper een lekker stukje wild stropen, om een keer vlees te kunnen eten bijv loopt ook al snel in de gaten met de milieucontroleurs die we kennen. Appels en ander fruit komen we ook niet meer veel tegen in het wild. Kortom, je vindt gewoonweg te weinig eten, om te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de winter vind je die eetbare dingen niet viri.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Landloper