Kan je met 2 personen rondkomen van 4000 NAF op St. Maarten (SXM)?

Wij (2 volwassenen) gaan voor 3 jaar naar St Maarten. Een van ons heeft een baan met een inkomen van (bruto) 4000 NAF.
Kan je hier van leven? Wat zijn de kosten van : huurhuis, zorgverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, internetaansluiting e.d.
Zijn hier nog mogelijkheden als zorgtoeslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon zelf in de West en 4000 Naf bruto is niet veel om van rond te komen.
Boodschappen zijn hier erg duur ...zuivel ,groente en vooral geïmporteerde producten...
Fruit is soms niet te betalen.. 6 sinaasappelen 4,50 6 appels 5 gulden. Ananas 9 gulden.
Bloemkool 6 gulden, pak vla 9 gulden,doos eieren 5,80. Fles Cola 5 gulden,doos bier 40 gulden.
Sommige dingen leer je af om te eten :) en van lokale producten kun je ook heerlijke gerechten maken.Was middel is ook duur.
Van de water/elektra rekening wordt je niet vrolijk. Ik ben voor 3 personen rond de 600/700 gulden per maand kwijt....met gebruik van airco. Wij koken zelf op gas en dat is relatief goedkoop. Gas wordt per cilinder aangeleverd. Op andere eilanden kook je vaak elektrisch.
benzine is goedkoper als in NL Internet,vaste telefoon en tv zitten heb ik hier in 1 pakket en reken dan op ongeveer 300 gulden per maand. Mobiele telefonie is ook prijzig.
Verzekeringen zijn duurder als in NL.
Je hebt vaak 2 auto's nodig vanwege de afstanden en het slechte openbaar vervoer maar misschien werkt deze laatste beter op SXM
Voor ons simpele huurhuis betalen we 2500 naf per maand.Maar een appartementje heb je ook voor ongeveer 1500.
Zorgverzekering is hier erg duur en je hebt geen recht op toeslagen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flor: dit is een uitstekend antwoord.
Waarom zet je het niet bij antwoorden?

Antwoorden (4)

Zelfs de meningen van mensen, die er zijn geweest zijn daar over erg verdeeld.
De één zegt dat het duur is, vooral het wonen, terwijl een ander beweert, dat het allemaal wel meevalt.
Ik voeg een nogal gedateerde bron toe, zodat je zelf kunt oordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap nooit zo goed waarom dit soort vragen hier gesteld worden.
Dit is een algemene kennissite.
Er zijn genoeg sites waar je je eerst uitgebreid zou moeten orienteren
voordat je overweegt om enkele jaren naar zo'n plaats te verhuizen.

http://www.emigrerenforum.nl/showthread.php?p=405048

http://www.wilweg.nl/landen/meer-landen/sint-maarten/studie-op-sint-maarten/wonen-op-sint-maarten
Kosten
De kosten voor levensonderhoud zijn op Sint-Maarten iets hoger dan in Nederland. Reken voor eten, kleding en dergelijke op een bedrag van ongeveer € 450 per maand, exclusief huisvesting.

1. levensonderhoud is ongeveer 20 % duurder dan Nederland. Sigaretten en drank zijn spotgoedkoop. Kaas en melk tsja das de hoofdprijs
2. wonen is duur. Licht er wel aan wat je wilt. Appartement/villa/vrijstaand of niet/zwembad wel/nee. Reken voor een fatsoenlijk en schoon appartement op rond de 2400 dollar.
3. energie ( elektra is duur ) Maar goed, heb je in de hand, meeste kost de airco maar helaas heb je die ook nodig want het kan hier ( nee is hier ) bijzonder warm als je dat niet gewend bent. Dagelijkse temperatuur rond de 32 maar gevoelstemperatuur rond de 36 graden. En in de nacht niet veel koeler
4. meubels ? Vergeet het maar. Meestal oud donker bruin hout en duur. Je kunt wel bij IKEA Amerika kopen. . Is iets goedkoper dan Nederland
5. belasting nauwelijk. belasting voor de auto is verwaarloosbaar. Benzine wordt iets duurder maar is nog goedkoop. Horeca ( uit eten ) erg goed te doen ( 2 personen met dessert en 2 glazen wijn rond de 70 dollar)
6. auto.s Nieuw niet erg duur. gebruikt toch aan de prijs. probleem= ze gaan gewoon niet lang mee want alles roest hier zienderogen weg. Een ijskast, ongeveer 3-4 jaar, had een metalen doucheslang buiten bij zwembad en binnen 3 maanden weggerot.
7. bevolking. over algemeen erg vriendelijk en hoffelijk. Criminaliteit daarentegen fors, vooral geweld, berovingen en inbraken ( helaas ook met fors geweld)
8. kinderen ? kleintjes okay, lagere school lastig, kwaliteit valt tegen. middelbaar onderwijs niet goed en veel geweld op scholen met uitzondering van de CIA

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=96443

Antilliaanse Gulden (ANG) de Calculator van de Omzetting van de Wisselkoers van de Munt.
http://nl.coinmill.com/ANG_calculator.html
100 Antilliaanse gulden, of Gulden Van de Antillen van Nederland, of NAF
is 42,50.
Dus met die 4000 NAF ga je dat zeker redden als je niet te hoge eisen stelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben jarenlang op SXM gewoond en gewerkt. Met 4000 gulden kan je veel doen. Ik heb jarenlang met een koelkast gedaan, roestte niet weg. Auto´s zijn ook nooit weggeroest. Onderhoud aan de spullen is erg belangrijk: maar dat geldt ook voor de andere eilanden. Je moet gewoon je spullen goed onderhouden. We hadden zelfs een leren bankstel meegenomen en goed kunnen verkopen. Eten en drinken kun je zo duur maken als je wilt. Huizenhuur is hoog, evenals airco en water....maar dat geldt ook voor de verwarming in Nederland. De thermostaat hier niet te hoog zetten in de winter ..Verder is het heerlijk toeven op het eiland. Prachtige stranden. Goed aanpassen. Lekker St Maartens´ Engels spreken, en je bent zo ingeburgerd bij de vriendelijke bevolking....succes! Ik ga zo met jullie mee..

Toegevoegd na 1 minuut:
evenals airco- en waterverbruik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zelfs op Sint Maarten de tering naar de nering zetten.
Met Naf 4000,- / mnd. blijft er nog genoeg over voor liefdadigheidigheids-instellingen ten gunste van hen, die het met héél wat minder moeten stellen.
Dit is geen vraag, maar een luxe-probleem.