Waarom gaan mensen met gebroken benen enz. in het gips met een vliegtuig naar huis gebracht en niet met een (aangepaste) bus?

Kan toch een stuk goedkoper met een bus? Ik hoor net op het nieuws dat 1200 mensen naar huis worden gevlogen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/598718/2001/03/10/Gipsbus-komt-terug.dhtml

Antwoorden (2)

Ik heb zelf mijn rug gebroken en moest ook met het vliegtuig naar huis: een gipsvlucht (zo heet dat) is uiteindelijk goedkoper dan een bus te laten rijden als je voor 1200 mensen een bus moet laten rijden (max. 100 per bus + bus ombouwen) vanuit bijvoorbeeld Zwitserland word behoorlijk prijzig. en dan nog de benzine en een vliegtuig is veel comfortabeler dan een auto of bus en het duurt minder lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die mensen zijn daarvoor verzekerd. Verder kan een gipsbeen niet horizontaal liggen in een bus op zo'n manier dat jij ook nog veilig en comfortabel zit. Daarnaast kan iemand niet naar de wc in een bus en ook niet zelfstandig in- en uit de bus en naar een wc. Een korte vlucht is dus veel geschikter in dat geval.

Mijn zoon (gebroken been, gips tot aan lies, niet door de wintersport, toen 11 jaar) kon wekenlang niet zelfstandig naar de wc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar aanleiding van de reactie over de gipsbus: daar worden dus 5 personen liggend in vervoerd. Dat kan natuurlijk wel maar het is wel een rit die langer duurt dan een chauffeur mag rijden en uiteindelijk zal het niet heel veel goedkoper zijn. Nogmaals: ze zijn er voor verzekerd, de verzekering betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen is ervoor verzekerd, toch kunnen ze met de gipsvlucht, maar dan betalen ze gewoon zelf natuurlijk :) + voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hehe... :) Ik wilde even aanstippen dat de kosten dus niet uitmaken en dat je niet daarvoor een andere oplossing hoeft te gaan zoeken. Ze betalen extra voor de verzekering en daar wordt het uit betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kosten maken natuurlijk wel uit. Als een gipsbus goedkoper is/blijkt dan stapt een verzekeraar daar op over. Een verzekeraar wil zoveel mogelijk geld overhouden. Het plasverhaal is wel een goed argument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IS het wel zoveel goedkoper? Je moet ook medisch personeel mee laten rijden en dat zijn lange dagen, wellicht moet je nog een dubbele bezetting hebben ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder moet die bus weer leeg terug (met wel personeel en dat zijn dus weer al die uren).