Is een milieusticker echt nodig in Duitsland? We gaan naar de Centro Oberhausen

Wij willen binnenkort een dagje shoppen in de Centro Oberhausen .
Maar nou heb ik gelezen van de milieusticker .
Onze wagen komt uit 1996 ...
Moeten wij nou wel een sticker of ?
Ik zie door de bomen het bos niet meer .
En hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen .

Groeten Sander

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
18K

Het beste antwoord

Nee, als je rechtstreeks naar het Centro rijdt zonder de stad in te gaan, dan hoeft dat niet.

"Om die reden adviseren wij onze Nederlandse bezoekers om via de A3 en de A42 aan te reizen. Wanneer u rechtstreeks naar het CentrO rijdt, heeft u geen sticker nodig, omdat het CentrO in een zogenoemd „zonerandgebied“ is gesitueerd.

Mocht u echter verder willen rijden, dient u voorafgaand aan uw reis beslist een sticker aan te schaffen. Ook bezoekers uit het buitenland krijgen immers een bekeuring (40,- EURO) en ook zij krijgen een strafpunt in het register van verkeersovertredingen."

http://www.centro.de/services/umweltzone/umweltzone-niederl.html

Op de site geven ze verder aan waar in Nederland je de stikker kunt krijgen (niet dat ik ooit van een TüV Nord gehoord heb).

In Nederland kun je de stikker bestellen via de ANWB.
Het duurt dan ongeveer 2 weken voordat je de stikker hebt en ook is die duurder dan wanneer je hem in Duitsland besteld (circa 14 euro).

De milieusticker is ook te krijgen bij de meeste garages of keuringstations in Duitsland zelf. U hebt hiervoor het kentekenbewijs van de auto nodig. Aan de hand van de gegevens (bouwjaar, gewicht, benzine- of dieselmotor) wordt bepaald welke kleur sticker nodig is. De sticker krijgt u vervolgens gelijk mee. De kosten bedragen dan rond de € 6.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je kunt hem ook online bestellen bij Dekra: zie http://www.dekra.nl/ , de link staat op de voorpagina. Daar kost de sticker € 12,75. Je krijgt hem thuisgestuurd. Of inderdaad gewoon langsrijden bij een willekeurige TüV-Prüfungsstelle, dan krijg je hem mee zodra ze tijd voor je hebben (hangt dus af van de drukte op dat moment). Of gewoon de gok nemen. De pakkans is klein, en ALS je gepakt wordt, kost het je € 40. Is overheen te komen. Overigens heeft recentelijk iemand in Duitsland zo'n boete gekregen omdat hij zonder milieusticker een groene zone in was gereden. Toen hij terugkwam bij zijn auto, bleek hij een boete te hebben gekregen. Hij heeft die boete met succes aangevochten bij de rechter. Toen de agent de overtreding constateerde, stond de auto namelijk langs de straat geparkeerd. De wetstekst ziet het niet hebben van de milieusticker echter als een overtreding van wetten die gelden voor *deelname* aan het verkeer. Een geparkeerde auto neemt geen deel aan het verkeer - dus de boete was ongeldig, volgens de rechter. Je mag dus alleen zo'n milieustickerboete krijgen als je wordt gesnapt terwijl je met de auto deelneemt aan het verkeer. Men wil de wetstekst nu aanpassen, maar daar gaat enige tijd overheen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, die is echt briljant zeg... Rare wetten hebben ze trouwens in Duitsland. Onlangs was ik in Trier. We hebben daar in een hotel overnacht en hebben de receptionist gevraagd of we de auto daar langs de weg mochten laten staan. Het antwoord luidde dat het prima kon, omdat de bekeurende instanties altijd tussen 15.00 en 18.00 uur langskwamen, maar voor het geval dat werd ons aangeraden dat, mochten we een parkeerkaartje hebben, die weg te halen.
Een auto die geparkeerd staat zonder parkeerkaartje levert 5 Euro boete op. Heb je wel een parkeerkaartje, maar is dat verlopen, dan bedraagt de boete 15 Euro...
Benieuwd of er mensen zijn die daar ooit een parkeerkaartje kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt ... hier kom ik wel wijs uit ...
Op naar Centro voor de kerstinkopen ,

Andere antwoorden (2)

Wanneer je rechtstreeks naar Centro rijdt, via de A3 en de A42, dan heb je geen sticker nodig. Wil je de stad ook in, dan wel!
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grinnik, zelfde link.
+
Ja je hebt wél een sticker nodig voor Centro in Oberhausen. Als ik naar de kaart kijk op https://duitsemilieusticker.nl/umweltzone/milieusticker-oberhausen/ dan blijkt dat de alles binnen de grote zone van het Ruhrgebied valt.