Je wil je fiets meenemen in de trein ?

Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:

- met een “fiets- tandemkaart” van 5,00 EUR* kan je respectievelijk een enkele reis afleggen met een fiets/tandem (+ evt. fietskarretje).
- met een "vrijkaart voor 1 dag" kan je het ganse land doorkruisen met je fiets op de trein. Voor een fiets/tandem (+ evt. fietskarretje) betaal je 8,00 EUR*.

Deze kaarten zijn 1 jaar geldig vanaf de datum van aankoop. Voor je instapt, vul je de dag (voluit) en de datum (DD/MM/JJJJ) in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep, maar handig is anders :
- in vele stations moet je met de fiets de trap op
- op de trein is er vaak één klein coupeetje waar je de fiets moet zetten. probleem is dat het in elke trein op een andere plaats zit, éénmaal vooraan, éénmaal achteraan, éénmaal in het midden etc. Als je niet oplet zie je het niet plus moet je de conducteur vragen om de deur te openen. Als er veel volk loopt is het dus de zaak de conducteur te vinden
- als dat coupeetje vol is, kan je fiets er niet meer bij en moet je op de volgende trein wachten. en als die vol is ook weer op de volgende
- je moet je fiets vaak zelf op de trein heffen (soms hoog)
- als je een slechtgehumeurde conducteur hebt dan riskeer je dat je je fietszakken er moet afnemen. maar omdat dat niet zo snel gaat, zegt hij "dan moet je de volgende trein maar nemen, ik moet vertrekken"
- als je een goedgehumeurde conducteur hebt kan het soms wat soepeler, zeker als het niet druk is. En dan helpt die ook mee. In België geldt : de conducteur is de baas van de trein.
- er zijn gelukkig nieuwe treinen waar het wat makkelijker gaat om de trein mee te nemen : dubbeldektreinen met speciale wagons voor fietsen, rolstoelen etc.
- NMBS heeft wel zelf fietsen te huur ("blauwe fietsen") een nieuw project. de voorwaarden ken ik niet
- aan vele stations is er een "Fietspunt vzw", waar je een fiets kan huren voor een kleine prijs
- bij sommige gelegenheden (bv. Tracktentoonstelling Gent) is er ook een extraatje voor bezoeker en kunnen deze goedkoop een fiets huren
De combinatie fiets-openbaar vervoer is in België op zijn zachtst gezegd achterlijk. Als je een plooifiets hebt gaat het natuurlijk nog, maar er zijn heel weinig bussen/trams waar je met de fiets op kan. En op treinen zijn ze ook niet direct happig op mensen die hun fiets mee willen nemen. Kan nog veel aan verbeteren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Btw : ook bij het uitstappen heb je de conducteur nodig. het is ook vaak de zaak hem tijdig te vinden, zodat je met je fiets uit de trein geraakt. ze vragen meestal wel waar je moet afstappen, maar vergeten vaak de deur te openen.
en als de trein gesplitst wordt moet je goed oppassen. ik heb al gehad dat ik in Knokke zat en mijn fiets in Blankenberge :-D. Ze hadden hem gewoon in het station tegen een paal gezet, gelukkig stond hij er nog toen ik er kwam.