Waarom werd ik door de politie voor mijn paspoort gevraagd?

Ik stond gisteren bij een busstop net buiten rome te wachten op de bus.
Even later stopte een politie auto met 2 agenten erin voor me. Die spraken me aan en vroegen om mijn identificatie.
Ik gaf mijn id-kaart en ze schreven mijn naam en nog wat dingen over in een schema. Ik durfde niet te vragen waarom ze dit deden, maar ik ben wel benieuwd waarom ze dit deden.

Mijn vraag is dus: waarom vroeg de politie om mijn identificatie en mag dit zomaar? En sta ik nu ergens in een database?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3.5K

Het beste antwoord

Ik woon in Italie en het is hier normaal dat ze je indentiteit controleren en ze schrijven op wie ze gecontroleerd hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus geen zorgen,het is routine en ze doen dat bij automobilisten die zomaar aangehouden worden,dan nemen ze je paspoort mee in hun auto en schrijven jouw naam op ,en de tijd.Ook in de trein is er vaak politie die om je papieren vraagt

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk waren ze opzoek naar iemand die aan jou signalement voldeed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben wel recht op om je identificatie te vragen want die moet je ook altijd bij je hebben. ( Wettelijk is dat verplicht ) Waarschijnlijk ze waren op zoek naar iemand die op jouw leek. Je staat alleen in database als je bent opgepakt met verboden middelen, als je de wet overtreedt, als je verdacht wordt van iets en als je gearresteerd bent. Dus geen zorgen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de politie is bevoegd om je naar je legitimatie te vragen. Uiteraard sta je in een database anders kan je ID niet gemaakt worden.Het waarom had je toch aan betreffende agent moeten vragen,bij normale behandeling eet de politie je niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad hebben ze een klein computertje bij zich in de auto waar ze wat op controleren maar ik denk dat ze daar je rijbewijs nummer of indentiteitsgegevens invoeren en dan zien ze of je gezocht bent,etc.Maar dat doen ze bij iedereen die ze even controleren.Mij is het al tientallen keren gebeurd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad hebben ze een klein computertje bij zich in de auto waar ze wat op controleren maar ik denk dat ze daar je rijbewijs nummer of indentiteitsgegevens invoeren en dan zien ze of je gezocht bent,etc.Maar dat doen ze bij iedereen die ze even controleren.Mij is het al tientallen keren gebeurd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar mijn mobiel heeft 2 keer mijn reactie gestuurd..