Kan je met een klein benzine auto met een 1.2 16v motor gewoon 300-400 kilometer gaan rijden of moet je eerst wat dingen checken of helemaal afzien ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van de ouderdom en de conditie van de auto.
Hoe goed is ie onderhouden?
Hoeveel kilometer op de teller?
Wanneer was de laatste beurt? En als je dat niet weet dan laat je dat even controleren
..........in een garage!
Daar zijn die voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of de auto goed onderhouden is, hoeveel km. er op de teller staan en wat hij allemaal al meegemaakt heeft en welk traject je van plan bent. Als ik jou nu vraag of het verstandig is om met mijn moeder te voet van Leuven naar Scherpenheuvel te wandelen zonder dat je weet hoe oud ze is, in welke conditie ze verkeert enz... kan jij toch ook geen antwoord geven?
ronron1212
11 jaar geleden
Als de wagen gewoon wordt onderhouden is dat geen probleem.

Antwoorden (3)

In elk geval de olie peilen is altijd verstandig. En de koelvloeistof checken. Als de motor nu probleemloos draait betekent het niet dat je gegarandeerd zonder problemen de eindstreep haalt. Je auto heeft meer slijtdelen die controle nodig hebben. Zoals de remmen, koppeling, schokbrekers, banden, deze worden meestal optisch gecontroleerd bij een service beurt. Maak je niet teveel ongerust de afstand in voor een auto niet echt groot. Weel als het continu 10% bergop zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan als de auto in goede staat verkeerd. Langen afstanden rijden lijkt slecht te zijn voor je gevoel, maar is in werkelijkheid goed voor de auto. Vooral bij oude auto's is dit goed. Alles komt dan een keer helemaal op bedrijfstemperatuur en kan zo een keer functioneren waarvoor het bedoeld/gemaakt is. Door telkens met een auto korte afstanden te rijden (3 minuten) komt de motor en alles wat erbij hoort niet op bedrijfstemperatuur waardoor bijvoorbeeld de motorolie niet zijn optimale werking heeft en dus de motor niet voldoende "smeert".

Als je van te voren je olie pijlt en de hoeveelheid koelvloeistof nakijkt, heb je het belangrijkste al gedaan. Natuurlijk ook even de bandenspanning, lichten, ruitenwisvloeistof enz enz controleren ;)

Zelfs een splinter nieuwe auto kan op een rit van 300-400 kilometer met stukken komen te staan, dus garantie op een reis zonder stukken heb je nooit ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit noem ik pas een echte antwoord op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Izannio :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top antwoord, ik reed vroeger met dahatsu cuore 600 km heen en 600 km terug met oud karretje en bovenstaand advies van Rena. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de leuke reactie :)
Dat moet helemaal geen probleem zijn.
Zelf kan je een hoop dingen simpel nalopen.
Open de motorkap en kijk of je overmatige olielekkage ziet, bij een KOUDE motor kan je alle doppen onder de kap losmaken. Zo kan je de koelvloeistof controleren, de olie controleren, eventueel de olie van de stuurbekrachtiging bekijken en de remvloeistof controleren.
Als je een vloeistof iets zou moeten aanvullen is dat geen probleem, als er weinig met de auto is gereden tussen 2 servicebeurten in dan moet je nadenken of je de auto toch niet even bij de garage aanbiedt voor een verdere controle.
Bij een aantal auto's zal je zien dat er pijlstokken voor gebruikt kunnen worden. Als dit alles goed is en de bandenspanning is gecontroleerd dan zou ik zeggen GAAN.
Het kan handig zijn om voor noodgevallen een klein flesje olie en koelvloeistof mee te nemen.
In de link zie je bijvoorbeeld waar je nog meer op kan letten voordat je weggaat en kijk even wat je verplicht bij je moet hebben als je in het buitenland gaat rijden (reflectievest, EHBO ed)