Is er verschil in levensduur tussen goedkope en dure koepeltentjes (gaat me m.n. om de fiberstokken)?

Ik heb een koepeltentje, dat zo'n 4 of 5 jaar oud is. Het is een keer of 7 gebruikt.
Het was een relatief goedkope tent.

De fiberstokken (van die lange flexibele dingen, bestaand uit segmentjes met een touwtje erdoor) beginnen het te begeven. Een segmentje is gebroken en er zitten ook barstjes in andere.

Ik vroeg me af of het gebruikelijk is dat dit zo snel gebeurt (bij voorzichtig gebruik) en of duurdere tenten een langere levensduur hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1K

Antwoorden (1)

Dit is in mijn ervaring niet gebruikelijk. Zelf heb ik een koepeltent (vis a vis) liggen die nu zo’n 15 weken is gebruikt in wisselende omstandigheden. Tijdens noodweer in zweden hebben de stokken het een paar keer zwaar gehad, maar alles is nog in prima staat. (2 a 3 pers. Tent, 180 euro een paar jaar geleden).

Echter kunnen we stellen dat dit soort koepeltentjes niet bedoeld zijn om lang mee te gaan. Meestal is de beperkende factor meestal het nylon tentdoek. Dit heeft een levensduur van zo’n 10-30 weken afhankelijk van de weersomstandigheden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn zonvakanties zo’n beetje de minst ideale omstandigheden. Bij een gebruik van 5 jaar x 2 weken vakantie (aanname) zou je kunnen stellen dat het doek al een aardig eind richting versleten is (zonneschade). Het zou niet logisch zijn om een dergelijke tent te leveren met een set stokken die 50 weken mee gaan.

Dat neemt niet weg dat 10 weken de ondergrens is, en dat het wat karig is als de stokken al zo ver heen zijn als wat jij schetst in je vraag.

In mijn ervaring gaan vooral de tussenelastieken (die de stokken aan elkaar ‘trekken’) kapot, en zit je met een boel losse onderdelen.

Lang verhaal kort, er zit kennelijk behoorlijk kwaliteitsverschil in de gebruikte stokken. Ik zou bij een nieuwe aankoop dan ook letten op de dikte van de stokken. Misschien is het nog belangrijker dat ze niet te sterk gebogen hoeven te worden, zodat er niet zo veel druk op komt te staan.