Zijn de weersverwachtingen meestal betrouwbaar??

Ik ga volgende week naar turkije en zag op de site weeronline.nl de weersverwachting van volgende week. De eerste 2 dagen en de laatste 3 dagen staar er een donker wolkje bij en een klein beetje zon. Betekent dat, dat het sowieso gaat regenen? Of veranderd dat best snel in Turkije?

Wil natuurlijk wel graag zwemmen als dat kan. :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Antwoorden (6)

meestal zijn ze redelijk betrouwbaar voor een algemeen beeld. Alleen zijn de gebieden waar een symbool staat zo groot dat het globaal is. Een verschil van 50km is echt genoeg om aan de ene kant in de zon te zitten en elders dat t stort regent.
Kijk anders of je een regionale weersvoorspelling kan vinden via een krant of anders via een hotel link.
Wat wij voor het weer in spanje deden was een webcam in de buurt vinden en daar gedurende een aantal dagen op kijken. Dan zie je vanzelf wat het weerbeeld is.
11 jaar geleden
Weerberichten zijn redelijk betrouwbaar. Alleen hebben zij soms een probleem met satellietfoto's want op 1 km hoogte kan de wind van het noorden komen en op 5 km hoogte komt de wind uit het zuiden. Dan weet je niet zeker welk weer er aan komt. Daarom zitten ze er wel naast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet alle weerberichten zijn vertrouwelijk ik ging met mijn ouders en mijn zusje naar slagharen alleen het weer was super en er was onweer verwacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets is zo veranderlijk als het weer... Het gaat ook altijd om een verwachting, en geen voorspelling. Uiteindelijk zijn er wel zekerheden op basis van satelliet waarnemingen. Maar er blijven altijd onzekerheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een hoop dingen die de betrouwbaarheid van een beïnvloeden.

Over het algemeen kan je zegen dat:
- Hoe verder in te toekomst hoe onbetrouwbaarder. De meeste weerberichten zijn maar voor ongeveer 3 dagen erg betrouwbaar.
- Als er meerder weersystemen dicht bij jou locatie zijn wordt het ook onbetrouwbaar. Immers dan word het weer erg afhankelijke van b.v. of een front net wel of niet bij jou over komt.
- Verder zit er nog verschil de voorspellingsmodellen. Voor sommige gebieden zijn minder gedetailleerde modellen beschikbaar.
- De interpretatie van de gegevens (model, radar, etc) kan ook per instantie verschillen.

Het beste wat je kan doen om een beter beeld te krijgen is om op meerder weersites te kijken. Als er meerdere het zelfde weerbeeld geven is de kans vrij groot dat je regen krijgt. Zeker omdat het voor meerder dagen is voorspeld. Echter omdat de regen pas over een week voorspeld is kan het nog veranderen. Wacht even tot volgende week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal een week is nog echt iets te lang om dat goed in te kunnen schatten. Weersberichten van enkele dagen zijn meestal wel betrouwbaar.