Wat moet de vorm van het Station Luik-Guillemins voorstellen?

Toegevoegd na 1 minuut:
- En van welke materialen is het gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Antwoorden (2)

Moet het "iets" voorstellen.
De vorm van het gebouw leidt tot verschillende speculaties. Een cynische journalist suggereert een aangespannen armspier, maar van krachtpatserij wil Calatrava, de architect, niet weten.

http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=21485

Het nieuwe station is gemaakt van staal, glas en wit beton, en beschikt over een monumentale overkapping van 200 m lang en 35 m hoog. De datum van de oplevering was oorspronkelijk gepland voor april 2006. Uiteindelijk vond de feestelijke opening van het station plaats op vrijdag 18 september 2009.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Luik-Guillemins
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het station moet zowel een golvende gebouw als een golvende beweging voorstellen. Waarmee wordt bedoeld het vervoer van de reizigers van punt A naar punt B.

De Spaanse architect Calatrava ontwierp het treinstation Liège-Guillemins dat circa twee kilometer van het centrum van Luik ligt en sinds 2009 in bedrijf is. Het ultramoderne station is geconstrueerd uit wit BETON, GLAS en STAAL dat gevormd is tot een vloeiend golvend gebouw. Het station heeft vijf vertrekperrons: drie van 450 meter en twee van 350 meter. De negen sporen bij het station zijn gemoderniseerd om TGV treinen te kunnen faciliteren. De koepel in het dak met een lengte van 200 meter en een hoogte van 35 meter staat op de monumentenlijst. Al met al een architectonisch hoogstandje dat de moeite van het bekijken meer dan waard is.

Wanneer je bijzonder in dit station geinteresseerd bent, moet je eens zoeken naar architectuur + station Luik Guillemins. Maar ook op Engelse en Duitse websites (Architektur + Bahnhof Luttich Guillemins) vind je uitgebreide informatie over het station en de materialen waaruit het is opgebouwd. Veel leesplezier !