Hoe oud moet je zijn om een vakantie te boeken?

Ik wil met een vriendin in de zomer naar een camping in Frankrijk, dan ben ik 16 en zij 15. Mag ik dan een vakantie boeken met toestemming van onze ouders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
6.2K

Het beste antwoord

De wet luidt:

Burgerlijk Wetboek Boek 1, Boek 1. Personen- en familierecht, Titel 13. Minderjarigheid

Artikel 234

1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarig en van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

Kortom: met toestemming van je wettelijke vertegenwoordiger (ouders/voogden), mag jij een reis boeken. Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het meestal wel mag. Soms zullen campings toestemming vragen van je ouders of als borg een creditcard/rijbewijs/id-bewijs willen hebben. Dan moet je dat regelen via je ouders.

Veel plezier, waar wil je heen gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op oa D-reizen en vergelijkbare sites zie ik het volgende:

Minimum leeftijd bij boeking
De minimumleeftijd van de hoofdboeker is 18 jaar. Bestaat een boeking geheel uit minderjarigen, dan moet schriftelijk worden aangetoond dat de ouders toestemming hebben verleend.

Dus het mag!