als je vanaf de aarde recht de lucht in gaat en buiten de dampkring komt en dan weer recht naar beneden landt je dan op de zelfde plaats?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (6)

Nee , want de aarde draait. Hoe ver je van het punt van vertrek landt, hangt natuurlijk af van de snelheid die je zelf hebt. Dus hoe lang doe je er over om weer op aarde te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan hoelang je weg bent geweest want de aarde draait in de tussentijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Buiten de invloeden zoals wind en afwijking, zal de aarde door draaien. Je zal (wanneer je perfect vertikaal omhoog gaat en er geen afwijkingen zijn) Westelijk neerkomen van waar je bent opgestegen.
12 jaar geleden
Het is maar net hoe je "recht"definieert: als je met recht bedoelt dat je steeds recht boven hetzelfde punt op aarde blijft bewegen dan kom je weer op dat punt terecht.
Als je recht noemt het recht omhooggaan waarbij de aarde onder je door verder draait dan zal je op een ander punt terecht komen.
Het is een nogal theoretische vraag omdat beide bewegingen door wind in de atmosfeer onmogelijk gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Technisch gezien kan het wel als de aarde precies een geheel aantal (1, 2, 3...) rondjes draait terwijl jij in de lucht bent. Dan kom je dus neer waar je bent begonnen. Maar die kan is natuurlijk heel klein en wordt met factoren als wind, gewicht, etc. nog veel kleiner.

Toegevoegd na 4 minuten:
kan=kans
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja in principe land je dan op de zelfde plek. ondanks dat de aarde draait, zolang je onder de aantrekkingskracht van de aarde blijft draai je gewoon mee. in de praktijk zal je op een andere plaats landen in verband met wind of omdat je niet exact recht om hoog zal gaan.