Wat is de bekeuring voor rijden zonder winterbanden in Duitsland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bekeuring is het ergste nog niet, maar als je een ongeluk krijgt ben je niet verzekerd als je geen winterbanden hebt . dat is minder

Antwoorden (2)

Wanneer je in de sneeuw niet op geschikte banden (lees: winterbanden) rijdt, levert dat een boete op van 40 euro. Als er een gevaarlijke situatie ontstaat door ongeschikte banden, dan wordt de boete 80 euro in plaats van 40 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt dit had lorre ook al vermeld 1 uur eerder in een reactie
In principe geldt in Duitsland wie niet met een aangepaste goede uitrusting ( lees : winterbanden met een profiel van tenminste 1,6 mm ) rijdt, riskeert een boete van € 20,00. Wie in de winter met normale (zomer)banden rijdt en daardoor het verkeer hindert, kan een boete van € 40,00 verwachten. Bij winterse omstandigheden moeten ook motoren winterbanden hebben. Bij deze laatste boete (ad € 40,00) hoort tevens een zogenaamd strafpunt in het Verkehrszentralregister Flensburg. Let op : in Duitsland dient men in bepaalde geval ook sneeuwkettingen te gebruiken en / of bij zich te hebben. In Duitsland is momenteel een levendige discussie ontstaan over de vraag of Duitse automobilisten volledig voor hun eigen schade verzekerd blijven als bewezen kan worden, dat zij door het rijden met (zomer)banden een ongeval hebben doen ontstaan. Hopelijk zorgt dit er voor dat meer Duitsers tijdig hun wagen van winterbanden voorzien (dit is een persoonlijk mening).