Ik ga 5 maanden stage lopen in Polen. Is het rendabel om een poolse bankrekening te openen?

Stage in Poznan, is het dan rendabel of handig om een lokale bankrekening te hebben?

Toegevoegd na 7 uur:
Wat zijn überhaupt de nadelen en kosten van het openen van een dergelijke rekening?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Het beste antwoord

Is niet rendabel, 5 maanden is een korte periode en het is maar de vraag hoeveel transacties je gaat doen in die periode! Je kan gewoon kleine bedragen contant betalen neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee,

is niet rendabel, en heeft geen zin.

Gewoon je nederlandse rekening +pinpas doet wonderen! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In kleine winkels willen ze soms niet dat je met een buitenlandse pas betaalt. Meer commissie dus ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afhankelijk van meerdere dingen.

kan je overal met cash geld betalen? is dit gebruikelijk dan?
krijg je stage vergoeding? cash of hebben ze het liever overgeschreven op een bank rekening.
is het veilig om met 'veel' geld over straat te lopen?

betalen en pinnen met je nl bankpas kost geld in het buitenland (voor buitenlandse valuta) zie bron wisselkoersvaluta.
maar als je euro's pint kost je dat weer geen transactie kosten (zie bron vakantienieuws)

ik zit voor 5 maanden in china. hier is het wel gebruikelijk om met alles cash geld te betalen. de meeste winkels hebben dan ook geen pinautomaat. (zeker de lokale winkels niet). maar omdat het voor me stage gemakkelijker was om me vergoeding op een bankrekening te storten, hebben ze voor mij een chinese bank account geopend. anders zou ik het niet hebben gedaan, omdat er hier eigenlijk niet gepind wordt. (overschrijven van nl bankrekening naar cn bankrekening is overigens niet mogelijk dacht ik) misschien kan je dat wel doen in polen. scheelt weer aan pinkosten.

veel plezier in polen

Toegevoegd na 5 uur:
voor en nadelen van het openen van een poolse rekening.
dit wordt een stuk ingewikkelder dan ik dacht.

polen kent 2 soorten munten. euro en de poolse zloty.
ik weet niet of je met de euro in polen kan betalen.(in turkije kon dit soms wel). als je in polen met de euro kan betalen, denk ik datje dan goedkoper uitbent zonder een extra poolse rekening.

anders open je een poolse rekening. (kosten verbonden).
en dan men je meer kwijt aan de belasting op je poolse vermogen, en de transactie kosten van het overboeken.

volgens sommige van het polenforum, moet je ook jezelf kunnen identificeren, verblijfsvergunning tonen bij het openen van een rekening, weet niet of je dat kan.

de gene die je geholpen heeft met je stage/ huisvesting, misschien kan deze persoon je helpen met dit. er zullen vast en zeker meer studenten naar polen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor elke transactie (=pinactie) moet je commissie betalen. Die commissie is een percentage van de transactie met een bepaald minumum. daardoor zijn kleine transacties verhoudingsgewijs duurder. Het is daarom voordeliger om één grote transactie te doen voor al het geld dat je in die vijf maanden nodig hebt. Maar zoveel cash is niet slim om bij je te hebben (diefstal, beroving etc.). Dus dan is het veiliger om het op een Poolse Bank te zetten. Daarbij loop je wel het risico dat de Zloty devalueert ten opzicht van de Euro, maar je lhebt ook de kans dat de Euro devalueert ten opzichte van de Zloty.
Verder is het zo dat sommige bdrijven met jou geen transacties willen doen als je niet een Poolse bankrekening hebt. (Zo jij bijvoorbeeld een Pool in NL bij jou een kamer laten huren als hij met een Poolse bankrekening wil betalen?)
Ik heb ook ervaring met mensen van buitenlandse ambassades. Het eerste wat ze doen is een Nederlandse bankrekening openen.
Dus samengevat JA DOEN.