Komende vakantie zijn we o.a. een aantal dagen in Limoges, Frankrijk. Wie heeft er tips op het gebied van musea of architectuur?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
2K

Antwoorden (2)

Het Musée National de la Porcelaine A. Dubouché is het nationale porselein museum in Limoges in het departement Haute-Vienne in de Limousin in Frankrijk.
Dit museum herbergt de op één na, Sè­vres, rijkste collectie keramiek van Frankrijk. Het museum is genoemd naar zijn stichter A. Dubouché, 1867. Hij heeft het merendeel van de verzameling bijeenbracht.
Er worden circa 10.000 stukken tentoongesteld. Aan de hand hiervan wordt een inzicht gegeven in de geschiedenis, de techniek en de productie van aardewerk en porselein.

Royal Limoges
In deze porseleinfabrieken kunt u niet alleen een kijkje nemen in het productie proces, u kunt ook porselein van uitstekende kwaliteit aanschaffen tegen een betaalbare prijs. Zowel als cadeautje als voor uzelf. De fabriek is alle dagen van de week geopend van Juli tot en met het einde van September. Het bezoek van het atelier is gratis behalve op zaterdagen en zondagen. Een rondleiding mogelijk tegen betaling.

Paviljoen voor porselein Haviland
Deze fabrieks/museum-winkel verzamelt de laatste creaties van Haviland. Een expositie laat, stap voor stap, zien hoe de Amerikanen naar Limoges kwamen en hun porselein produceerden. De bezoeker ontdekt in meer dan 50 vitrines, de mooiste stukken van de familiecollectie. De fabriekswinkel is alle dagen geopend, gratis entree.

Manufacture Bernardaud
Op 350 m², presenteert de fabriekswinkel een vaste keus aan servies en talloze cadeaus. Met zijn 200 modellen, biedt Bernardaud een serie stijlen van kleuren en decoraties voor iedereen en in alle prijs klasse.

Weston, de luxueuze schoenen van de Limousin
Het bedrijf is opgericht in 1891 in Limoges. De vestiging heeft zich in het begin van de eeuw gespecialiseerd in kwaliteitswaardige schoenen, onder het merk J.M. Weston dat niets meer Engels heeft dan de naam.

Prettige vakantie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Le Plateau de Millevaches (Parc Régional) is een hooggelegen granieten vlakte met lage, afgeronde bergtoppen die in de oude rotsen van de aardschol is uitgesleten. Tal van rivieren ontspringen hier. Het plateau is een belangrijke waterscheiding. De helft van het water stroomt noordwaarts, om uiteindelijk vooral via de Loire in zee te eindigen. De andere helft stroomt zuidwaarts, waar het o.a. via de Dordogne en Garonne de zee bereikt.

De naam heeft overigens niets van doen met koeien: het is een verbastering van het Keltisch woord voor bron (batz).

Op het plateau (gelegen op 1000m hoogte) kan in de winter bij voldoende sneeuw worden gelanglauft (ski de fond). Er is ca. 90 km aan pistes uitgezet.

Lac de Vassivière is een kunstmatig reservoir van 1000 ha, dat ontstaan is door de stuwdam die in de Maulde werd gebouwd. Het ligt in een ongerepte natuur van beboste, donkergroene heuvels. Jaarlijks vinden hier verschillende watersportevenementen plaats. Het watersportcentrum Auphelle, ten zuiden van de stuwdam is het vertrekpunt voor boottochten op het meer. De zuidelijke kuststrook biedt tal van gezellige zandstrandjes met faciliteiten (toiletten) en kleine horeca.

Midden in het meer ligt een eiland met kasteel en beeldentuin. Ook is er een museum voor moderne kunst, ontworpen door de Italiaanse architect Aldo Rossi.

Cascade des Jarrauds In de buurt van het plaatsje St. Martin le Château ligt de schitterende Cascade des Jarrauds. De natuur is er prachtig en ondanks het constante geruis van vallend water bevindt u zich in een oase van rust. Stroomopwaarts, boven de waterval, kom je bij een kanaaltje dat naar de oudste waterturbine van Frankrijk leidt.

Porselein Limoges dankt haar bekendheid vooral aan de porseleinindustrie, ontstaan eind 18e eeuw. Zij produceert niet alleen serviesgoed, maar ook kunst en siervoorwerpen. In en rond Limoges zijn diverse porseleinfabrieken te bezichtigen en het Musée National Adrien-Dubouché in Limoges is een waar paradijs voor porseleinliefhebbers.

Tapisserie Aubusson en Felletin zijn twee plaatsen waar al zo’n 6 eeuwen lang tapijten worden geweven. In Aubusson, een Romaans stadje, worden vooral wandtapijten geweven. Aanvankelijk werden alleen landschappen afgebeeld, later kwamen daar figuren bij uit de mythologie, In de 20 ste eeuw ontstaat er een nauwe samenwerking tussen wevers en artiesten zoals Picasso en Le Corbusier.

In Aubusson zijn een aantal ateliers te bezoeken en is er een prachtig Musée de la Tapisserie.

Kastelen, kerken en burchten De Creuse is rijk aan kastelen en burchten. Een aantal ervan zijn te bezichtigen, zoals Château de Boussac en Château de Villemonteix in Chénérailles. In Moutier d'Ahun staat een kerkje waarvan het interieur geheel uit hout gebeeldhouwd is.

Voorts zijn er (in het landschap) tal van overblijfselen uit de Romeinse tijd, zoals bruggen en wegen.

Domaine de Banizette Dit privé-domein bestaande uit een manoir, diverse bijgebouwen en een boerderij die nog in bedrijf is, stamt uit de 15 en 17e eeuw. Rond de gebouwen ligt een historische tuin met allerlei authentieke gewassen en kruiden. Ook werktuigen stammen uit de tijd van vroeger. Dit domein heeft onlangs diverse toeristische prijzen ontvangen.

Ouradour sur Glane In Oradour sur Glane vindt u de ruines van een waar "martelaars"dorp. In 1944 vermoordden 66 SS-ers hier bijna de volledige dorpsbevolking. Slechts een handvol mensen ontkwam. Een zeer indrukwekkend monument herinnert aan deze massamoord. Het afgebrande dorp is nog steeds te bezoeken en is een soort openlucht museum geworden. Sinds 1944 is daar niets veranderd.

Espace Paul Rebeyrolle In Eymoutiers staat een museum met uitsluitend werken van de inmiddels overleden kunstenaar Paul Rebeyrolle. Geboren in 1926 heeft hij een belangrijke plaats ingenomen tussen de grootste Franse kunstenaars van de 20e eeuw.

Tuilerie de Pouligny in Chéniers. Een atelier/museum over aarde, vuur en ceramiek. Er is een multimedia show en er worden ook workshops gegeven.