Hoeveel graden moet de temperatuur binnen zijn?

Ik ga deze winter weer voor een maand of drie naar Portugal. Nou zou ik wel eens willen weten wat nou precies de temperatuur/instelling van mijn CV moet zijn. Ik zelf zet hem altijd op 12° maar kan hij ook zonder schade voor meubels en zo lager, want om niets te laten bevriezen hoeft het maar net boven nul te zijn toch?.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.1K

Het beste antwoord

Volgens mij mag je gerust je thermostaat nog lager instellen. Ik zou het zelfs op 8 graden durven, maar indien je echte massieve meubelen hebt, dan raad ik je aan om eens te rade te gaan bij een meubelmaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de kamers die ik niet gebruik (in jouw geval dus alle) heb ik thermostaatknoppen op de radiatoren laten zetten. Die kan je instellen, op een aantal graden. In mijn geval heb ik ze op de "vorststand"gezet. Dat betekent, dat als het daar kouder wordt dan 1 graad, de cv aanspringt en de kamers dus bijwarmt. Zo kan je dat per kamer regelen.
De thermostaatknoppen zelf zijn niet zo duur, het monteren kan je misschien zelf, anders moet je daar even in investeren.
Ik zou ze iets hoger dan de vorstbescherming zetten, maar dat moet je even uitproberen. Zeker in de kamer waar de thermostaat hangt, moet je de temperatuur iets hoger instellen, want als de cv daar niet aanslaat, gebeurt er in je andere kamers ook niets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de kamer waar de thermostaat hangt moet je de thermostaatkraan niet lager instellen dan de temperatuur van de thermostaat (of de radiator dichtdraaien): dan zal de verwarming niet meer door de thermostaat geregeld worden omdat de warmte van de CV de thermostaat niet meer bereikt.
De verwarming zal dan blijven branden totdat de ketelthermostaat op de watertemperatuur gaat regelen.
Beter is het om in de ruimte met thermostaat geen thermostaatkraan te monteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie toevoeging!
Het beste is een temperatuur van 16 graden aan te houden in de kamer waar de thermostaat hangt. Dit in verband met de vochtigheid. Onder de 16 graden krijg je meer vochtigheid in je huis. De overige kamers kun je mee laten lopen (als je thermostaatkranen hebt) op een zo klein mogelijke stand.