Als er staat: "at 9 p.m. ET/PT", hoe laat is het dan in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
79.2K

Het beste antwoord

Goeie vraag, met een lastig antwoord.

De aanduiding ET/PT is typisch een tijdsaanduiding voor Amerikaanse televisieprogramma's.

De Verenigde Staten kennen verschillende tijdzones, dus dat maakt het lastig als bijvoorbeeld een bepaalde hitserie in een tijdzone op prime-time zou worden uitgezonden, en in een andere tijdszone midden in de nacht.

Daarom zenden de meeste nationale netwerken gelijktijdig tenminste twee verschillende signalen uit, een oostelijk (ET) een westelijk (PT). Waarbij het westelijke signaal voor verschillende programma's een paar uur achterloopt, en je dat eigenlijk als en soort herhaling kan zien.

9 pm ET/PT wil nu zeggen dat als iemand in pacifice tijdzone (PT) om 9 uur 'savonds lokale tijd naar het westelijke signaal (PT) kijkt. Hij hetzelfde programma te zien krijgt als een ander persoon in de oostelijke tijdzone (ET) die een paar uur eerder, (om 9 uur s avonds lokale oostelijke tijd) op het oostelijke signaal gezien heeft.

Dit betekend dus dat 9 p.m. ET/PT, niet naar één vast tijdstip in Nederland is om te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ET is afkorting voor Eastern time, de Atlantische kust van de Verenigde Staten. Daar voeg je doorgaans 6 uur aan toe, zodat 9 uur s'nachts daar in NL 3 uur s'nachts is.

De enige tijd wanneer dit niet geld is een paar weken tweemaal per jaar tijdens de zomer - en winter tijd.

PT is pacific time, nog 3 uur daaraan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9 p.m. is 21.00. Ik weet niet of je dat bedoelt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.00p.m. et/ptdan is het hier 6uur later