Mag je een armbandje met koraal legaal meenemen uit griekenland naar nederland?

De verkoper zegt van wel, omdat hij een legale winkel heeft en t niet van de zwarte markt komt. Ik vraag me af of dat echt zo is en dat ik geen problemen bij de douane krijg. Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als verkoper ook niet zeggen dat het verboden is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is waar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je dat ook willen? Tis niet voor niets illegaal hè ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal duidelijk, ik koop t niet!

Het beste antwoord

Koraal mag niet worden ingevoerd. Geloof nooit wat men in het vakantieland zegt want voor hen draait het enkel om het verkopen. Zelfs in duty free shops zegt men dat je bijv van buiten de EU 2 sloffen sigaretten mag meenemen per persoon. Dit meegemaakt in een duty free shop op vliegveld Aruba. Door de 100% controles op Schiphol mochten we netjes de 2e slof inleveren. Waren met 4 en dus 4 sloffen weg. Moraal van het verhaal is dus niemand geloven en bij twijfel zelf even googlen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, koraal mag niet ingevoerd worden in Nederland. Maar is het wel écht koraal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet, het zijn vier kraaltjes voor €8,- en dan aan een leren touwtje. Dus niet duur. Maar hoe weet ik of t echt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik helaas niet.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
gewoon niet kopen. op echt koraal zit je niet te wachten en op imitatie koraal ook niet. je wilt immers niet met iets nep rondlopen, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik het helemaal mee eens.
nee, het is verboden om koraal in te voeren in Nederland. De douane zal bij constatering het koraal in beslag nemen en een proces verbaal opmaken. Niet kopen dus.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het echt koraal is. Doe het armbandje bij de reis gewoon om, waarschijnlijk ziet de douane het nog niet eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is ten strengste verboden! bovendien ben je dan medeplichtig in die illegale handel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die winkelier kletst onzin, koraal invoeren is gewoon verboden, punt !
Als het echt koraal is heb je bij de Griekse douane zelf al meteen een probleem.

Gebruik je eigen gezonde verstand (en onderbuikgevoel), want je voelt zelf al aan dat dit niet helemaal klopt.
Ik ken verschillende (legale ?) winkels op een Grieks eiland die illegale dingen verkopen zoals bepaalde wapens.
Maar als ik die man zou moeten geloven dan geeft dat helemaal geen probleem !
Alleen... ik ga dan wel achter de tralies en hij "weet van niks".
Gewoon niet doen dus !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkopers zullen ALTIJD claimen dat hun waren WEL mag invoeren. Of het nu gaat om wapens, namaak-merkartikelen, schelpen etc. Dat jij een torenhoge boete moet betalen bij de douane zal ze worst zijn. Het enige dat hen interessert is hun eigen portemonnee.

Het invoeren van koraal is over de hele wereld ten strengste verboden!! (www.douane.nl)
Koraal wordt met uitsterven bedreigd en op deze manier wordt t beschermd.

De verkoper zal beweren dat hij het op het strand heeft gevonden en dat het dan niet uitmaakt. Larie!
De douane kan niet zien of het wel of niet op het strand gevonden is en zij maken dan ook geen onderscheid.
Koraal is koraal en dus verboden.

Er is 1 uitzondering: wanneer je een geldig CITES-document hebt. Hierin staat dat het land van herkomst je een uitvoervergunning geeft en het land van invoer je een invoervergunning geeft voor normaal verboden zaken.
Zo'n vergunning wordt bijv gegeven aan dierentuinen, musea en galerijen.