Heb pas rijbewijs, mag je gelijk in spanje rijden of zijn hier regels voor?

Gaan met 3 vrienden naar spanje, we zouden hier met een eigen auto van kennis willen rijden maar hebben pas ons rijbewijs gehaald, mag dit of zijn er in spanje andere regels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
15.8K

Het beste antwoord

Vroeger was dat inderdaad zo, toen we niet één Europa waren, dat is nu inmiddels anders. Met een Europees rijbewijs (net als bijvoorbeeld een Europees identiteitskaart) mag je door heel Europa gaan.

http://www.emigrerenforum.nl/showthread.php?t=33187

Als je het zelf aandurft? Een hele verantwoording, met z'n vieren...
Kijk in ieder geval na wat, in vergelijking met NL, in België, Frankrijk en Spanje afwijkende verkeersborden en verkeersregels zijn. En zorg voor een goede verzekering.

Bestudeer de route, de tolwegen, de overnachtingsmogelijkheden. Bereid je goed voor. De auto ook een laatste check.

En dan weer veilig terug naar NL!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

jahoor, dat mag meteen. Echter als je net je rijbewijs hebt kan het heel lastig zijn om ergens een auto te huren. Maar verder geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Spanje moeten mensen ook hun rijbewijs halen, dus komen voor het eerst op de weg. Dus dat is het probleem niet. Je kunt er onder een bepaalde leeftijd alleen geen auto huren
Let ook op of je een goede verzekering hebt afgesloten
12 jaar geleden
Ja, dit mag en hier zijn verder geen speciale regels voor. Je Nederlandse rijbewijs volstaat in Spanje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een auto te mogen besturen in Spanje, moet de bestuurder 18 jaar of ouder zijn. Om een auto te huren, 21 jaar of ouder. Veel bedrijven vereisen bovendien om het rijbewijs ten minste één of twee jaar in bezit te hebben.

Als u afkomstig bent uit een lidstaat van de EU, Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein, zowel als uit die landen die het model rijbewijs dat in de Verdragen van Genève of Wenen voorzien is, hebben goedgekeurd: is alleen een geldig rijbewijs vereist.