Alleen vliegen onder 16 jaar

Waarom mag ik niet alleen vliegen omdat ik 14 jaar ben want nu moeten mijn ouders steeds een hoge meerprijs betalen omdat ik naar zon speciale afdeling moet en dat er dan iedere tien minuten cabinepersoneel komt kijken. Miscien weet iemand waarom dat zo is ,want vanaf 13 jaar ofso ben je toch wel oud genoeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.5K

Het beste antwoord

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kunnen kinderen ook alleen op reis. Daar zijn echter wel regels aan verbonden.
KLM heeft de leeftijdsgrens voor kinderen die alleen reizen begin september 2009 gewijzigd op internationale vluchten. Mochten kinderen met deze maatschappij tot september 2009 vanaf 12 jaar alleen vliegen zonder begeleiding, deze leeftijd is in 2009 opgeschroefd tot en met 14 jaar.
Dit geldt dus voor KLM:
Tarief voor begeleiding alleenreizende kinderen
Voor de dienst wordt overigens wel geld in rekening gebracht.
Kinderen van 5 tot en met 14 jaar betalen allereerst het volwassen tarief.
Daar komt dan nog een toeslag overheen van 50 euro voor een enkele reis non-stop of vluchten met een overstap voor Europese bestemmingen

Nou, en dat bedrag van 50 euro zou ik er GRAAG voor over hebben om mijn kind wat te laten begeleiden!!!!!

Bij Martinair is dat extra bedrag 60 euro. Maar mag je als 14-jarige ook zonder begeleiding reizen.
Ook hier zou ik als ouder zeggen: Doe maar wat extra voor die 60 euro.

Low budget maatschappijen zoals Easy Jet laten kinderen jonger dan 14 jaar niet alleen reizen. Ook bieden zij geen begeleiding. Moet je altijd even informeren of het tot EN MET 14 jaar is.
Ook Ryanair laat kinderen jonger dan 16jaar niet alleen vliegen en heeft ook geen service voor deze groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er alleen nog even wat linkjes bij geplakt ;-) maar toch +je voor het mooie antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inkie:
Een linkje volstaat.
http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/diversen/41746-kinderen-die-alleen-reizen-met-het-vliegtuig.html Met dit soort dingen die zo gemakkelijk te googlen zijn, doe ik niet altijd een linkje
en soms doe ik er wel 10...

Andere antwoorden (2)

De term UM staat voor kinderen tot 12 jaar, vanaf je 12e mag je alleen vliegen zonder begeleiding. Je ouders kunnen begeleiding aanvragen als je dat zou willen maar het is niet verplicht! Ik heb ook vaker alleen gevlogen toen ik 12 jaar was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je kunnen zeggen bij welke maatschapij dat dan is want bij canada air is dat niet zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regeling is bij verschillende luchtvaartmaatschappijen verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke ik weet dat het een algeme regel is, ik doe de luchtvaart dienstverlening, en ik heb het zo geleerd, maar natuurlijk kan het verschillen per maatschappij.
In één van de reacties onder het eerste antwoord meldt je dat het om Air Canada gaat.

Ik weet niet waar je ouders je ticket voor je boeken, maar op de website van aircanada staat duidelijk dat kinderen onder de 8 alleen mogen reizen samen met een begeleidende volwassene.
Van 8 tot 11 jaar is de UM (Unaccompanied Minor)-service verplicht (waarvoor je dan dus waarschijnlijk die toeslag betaald.
van 12-17 jaar is de UM-service optioneel. Kortom: Als zowel je ouders als jijzelf je in staat achten om alleen je weg te vinden naar de vlucht en vanaf de vlucht, dan hoeven ze de service voor jou niet te betalen.

Zie onderstaande link:
http://www.aircanada.com/en/travelinfo/before/youngtravellers/minors.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat logisch en wat goed gevonden.
En dat bevestigt tevens mijn stelling dat ouders die extra toeslag graag zullen betalen voor wat extra toezicht op hun kind. +