Hoe kun je een kompas gebruiken?

ik zit zomaar te brainstormen maar volgens mijn gedachten gang is zo'n ding alleen maar bruikbaar als je weet waar je bent en een kaart hebt.Als je verdaald bent lijkt het me een waardeoos ding.Maak ik ergens een denkfout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet er een kaart bij hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je verdwaald bent en je zonder kompas gaat lopen, is het risico groot dat je rondjes gaat lopen. Met kompas loop je steeds de zelfde kant uit.
Je kunt je natuurlijk ook orienteren op de poolster, maar die is niet altijd te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmm ja daar had ik er nog niet over nagedacht dat een kompas nuttig kan zijn om een lijn te blijven volgen.

Het beste antwoord

Je weet altijd wel ongeveer waar je bent, tenzij je het slachtoffer van een niet begeleide dropping bent. In dat geval weet je misschien dat er ergens een spoorlijn of een weg moet zijn in een bepaalde richting, bijvoorbeeld ten noorden van het gebied waar je je bevindt. Zoals aangegeven helpt een kompas je om die richting aan te houden zodat je vroeger of later op die spoorlijn of weg stuit, waardoor je je verder kunt oriënteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt wel vaker goede antwoorden op mn vragen gegeven daarom kies ik er nu maar voor om jouw antwoord als beste te kiezen.het wel een tijd terug dat iik de vraag stelde maar beter laat dan nooit zal ik maar zeggen groet marie

Andere antwoorden (4)

Je hebt wel een punt maar uit onderzoek is gebleken dat mensen die zich niet kunnen oriënteren altijd in kringetjes blijven lopen en een kompas kan er voor zorgen dat je min of meer dezelfde kant op blijft lopen. Bovendien heb je meestal toch wel enig idee waar je bent, als je verdwaalt zit je meestal niet meteen in Timbouctou. Als je echt geen enkele notie hebt van de topografie in de buurt wordt het wel gokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij b.v in nijmegen staat en je moet naar den haag dan en je weet dat ligt in het westen, dan volg je je kompas.
dan kom je niet gelijk in dan haag aan, maar als je bij de zee bent ben je wel in het westen, daarna moet je er nog achter of den haag dan noordelijk ligt of zuiderlijk maar je zit in iedergeval in de goede richting je staat niet in groningen
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kompas wijst altijd naar het noorden dus je kan altijd in een rechte lijn noord,oost,zuid of west volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal wordt een kompas altijd in combinatie met een kaart gebruikt. Het kompas gebruik je dan om de kaart juit te oriënteren (goed te leggen).
Als je echt verdwaald bent kan de kompas je helpen om in 1 richting te lopen. Je zal nooit zoveel verdwaald zijn dat je niet weet in welke richting een stad of dorp ligt (tenzij je vliegtuig is neergestort ofzo)