Kan je een visum voor Suriname aanvragen als je de datum van vlucht e.d. nog niet precies weet?

Er zit een mogelijkheid in dat ik onverwachts naar Suriname moet gaan. Echter zag ik dat je voor het aanvragen van een toeristenvisum ook aankomstdatum en verblijf moet aangeven. Deze weet ik nog niet precies.
Nadeel is dat het aanvragen van een visum 72 uur duurt. Dat kan problemen geven als ik op korte termijn naar Suriname wil reizen. Daarom wilde ik van tevoren een visum regelen. Is er een manier waarop je op voorhand al een visum kan regelen?

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Visumvrij reizen naar Suriname
Over de nadere wijziging die door de Regering van de Republiek Suriname zal worden doorgevoerd in het kader van de verdere versoepeling van het personenverkeer alsook het faciliteren van de Surinaamse diaspora wordt als volgt geïnformeerd.

Per 01 oktober 2021 zullen personen die geboren zijn op het grondgebied van de Republiek Suriname en thans in het bezit zijn van een andere dan de Surinaamse nationaliteit, op vertoon van een geldig paspoort, het grondgebied van Suriname visumvrij mogen betreden voor een verblijf van maximaal 6 (zes) maanden.
een jaar geleden
Voor de aanvraag van je visum dien je een kopie van vluchtgegevens en evt geboekte overnachting bij te voegen. Dus aanvragen voordat je een vlucht hebt geboekt zal niet gaan. Je visumaanvraag wordt dan niet goedgekeurd en moet daarna opnieuw (en nogmaals betalen!).

Maar het is niet verplicht om ook daadwerkelijk op de datum te reizen die je bij aanvraag hebt aangegeven. Als je je reis wijzigt maar de reisdata nog steeds vallen binnen de geldigheid van je visum (90 dagen geldig) dan hoef je geen nieuw visum aan te vragen.

Dus ja, je kunt je visum regelen en later je exacte reisdatum bepalen. Maar nee, je kunt niet je visum aanvragen als je nog helemaal geen reisplan of vluchtschema hebt.

Dus 2 opties:
- Je wacht tot je weet wanneer je gaat vliegen. Houd er rekening mee dat de 72 uur een indicatie is van de verwerkingstijd. Kan ook 5 werkdagen duren. Zit er net een weekend of feestdag tussen of is er ergens een computerstoring, dan kan het dus zomaar een week of langer duren.

- Andere optie is alvast een reis boeken met omboekmogelijkheid naar een andere datum. Controleer van te voren de voorwaarden voor omboeken bij de betreffende maatschappij.
een jaar geleden