Niet op tijd een geldig ID kunnen krijgen en toch op vakantie willen hoe doe ik dat?

Ik kom er helaas net achter dat mijn ID al enige tijd verlopen is. Nu ga ik in een ruime maand op vakantie en dus moet ik zorgen voor een geldig ID. Helaas kan ik online bij de gemeenten waar ik woon niet een afspraak maken voor mijn vertrekdatum. Ik heb al iets gelezen over een noodpaspoort, maar wat zijn de mogelijkheden die ik nu kan doen?

een jaar geleden
2K
ronron1212
een jaar geleden
Bellen met de gemeente en het probleem voorleggen
tinus1969
een jaar geleden
Waar ga je heen?
Jeds12
een jaar geleden
Ik ga naar Frankrijk
Amadea
een jaar geleden
Wat vreemd dat het zo lang duurt voordat er een nieuw identiteitsbewijs kan worden gemaakt door de gemeente waarin jij woont. Dat mag toch niet langer dan 5 dagen duren?
ronron1212
een jaar geleden
@Amadea het gaat om de afspraak om een nieuw id aan te vragen daar zijn geen richtlijnen voor
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Kom hier info tegen. Misschien dat je er wat aan hebt. Ik zou zeker even bellen met de gemeente.
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B6E73CB6E-87DB-439A-89A3-0806267D3EB4%7D

Antwoorden (1)

Dan zul je thuis moeten blijven tenzij je voldoet aan de voorwaarden om een noodpaspoort te kunnen krijgen. Die worden afgegeven door de Marechaussee

"Voorwaarden noodpaspoort
Een noodpaspoort krijgt u alleen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent niet in staat om op tijd een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) te krijgen.

U kunt aannemelijk maken dat u uw reis niet kunt uitstellen.

Uw identiteit en nationaliteit zijn vast te stellen.

U zorgt zelf voor de benodigde bewijsstukken.

Benodigde bewijsstukken noodpaspoort
Voor een aanvraag van een noodpaspoort moet u de volgende documenten overleggen:

Een bewijs dat u de reis niet kan uitstellen. Bijvoorbeeld vliegtickets en hotelreserveringen.

Andere reisdocument(en), als u die heeft.

Een geldig identiteitsbewijs, zoals een geldig Nederlands rijbewijs, in combinatie met een recent gewaarmerkt afschrift Basisregistratie Personen (BRP) met daarop uw nationaliteit, in een envelop. De envelop moet door de gemeente gesloten en verzegeld zijn. Gewaarmerkt betekent dat het document gelijk is aan het origineel.

Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.

Of, indien er geen identificerende documenten kunnen worden overlegd

Een gewaarmerkte kopie van uw recente aanvraag van een nieuw reisdocument (RAAS-formulier), in een envelop. Ook deze envelop moet door de gemeente gesloten en verzegeld zijn."
Toegevoegd op 26 mei 2022 05:54: bron
een jaar geleden