Welk paspoort moet ik laten zien met dubbele burgerschap?

Ik ben in Zuid-Afrika geboren en heb dus een Afrikaans paspoort. Op mijn zevende verhuisde ik naar Nederland en kreeg meteen Nederlands burgerschap omdat mijn moeder een Nederlandse is. Dat betekent dus dat ik 2 nationaliteiten heb. En ook 2 paspoorten. Nu gaan ik binnenkort naar Zuid-Afrika op vakantie. Welk document moet ik nu overhandigen aan de douane? Ik heb een overstap op Dubai.
En als ik weer terug ga?

De website van de rijksoverheid is er heel makkelijk in; http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/welk-paspoort-moet-ik-tonen-als-ik-een-dubbele-nationaliteit-heb.html
'Reizen naar buitenland met dubbele nationaliteit
Heeft u de Nederlandse nationaliteit en een andere nationaliteit? En wilt u naar het buitenland reizen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Daar kunt u informatie krijgen over het paspoort dat u moet gebruiken om het land binnen te komen.
Aangezien een aantal ambasades of consulaten zelden iets laten weten per e-mail, is het handig om iets officieels te lezen. Ik heb gelezen dat het niet aan te raden is om met twee paspoorten te reizen maar in mijn geval heb ik geen keus aangezien er in de afrikaanse wet staat dat als je in bezot bent van een afrikaans paspoort je het land niet mag betreden met een paspoort van een ander land.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
23.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"(...) aangezien er in de afrikaanse wet staat dat als je in bezit bent van een afrikaans paspoort je het land niet mag betreden met een paspoort van een ander land." Daar schrijf je zelf het antwoord al....

Antwoorden (1)

Je kan gewoon het paspoort gebruiken wat het beste uitkomt. (Wel moet je per land hetzelfde paspoort gebruiken bij aankomst en vertrek)

Voorbeeld:
Heb je als Afrikaner een visum nodig voor Dubai en als Nederlander niet dan gebruik je je NL paspoort. Voor Zuid-Afrika dus sowieso je Afrikaanse.