Heb ik een paspoort nodig als ik naar Engeland ga?

Ik ga in juni 2019 naar Engeland toe, en ik heb alleen maar een ID kaart. Moet ik vanwege de Brexit nu een paspoort aanvragen? Mijn vader (met wie ik reis) heeft overigens wel de Engelse nationaliteit en een Engels paspoort.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (3)

Dat is nog onbekend, omdat er nog geen definitieve afspraken zijn gemaakt. Of nauwkeuriger; het verdrag dat de brexit zou regelen, is op 15 januari door het Britse parlement weggestemd.
5 jaar geleden
Op dit moment (januari 2019) geldt dat je geen paspoort nodig hebt voor een reis naar Engeland (op de website die ik hierna noem valt Engeland onder Groot-Brittannië en Noord Ierland). Zie de gegevens op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/naar-welke-landen-reizen-met-nederlandse-identiteitskaart.

De Brexit zou gaan gelden vanaf 29 maart 2019 om 23.00 uur lokale tijd, maar die datum is door de recente politieke ontwikkelingen erg onzeker geworden. Wat er precies verandert, is nu, op zaterdag 19 januari 2019, ook nog niet duidelijk, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat nieuwe regelgeving op dit gebied dan per direct zou gaan gelden. Waarschijnlijk komt er voor veel veranderingen een overgangsperiode, maar hoe lang die zal duren, is (natuurlijk nu nog) onbekend.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Je beschrijft keurig de huidige situatie, maar wat er na 29 maart gebeurt weten we echt niet. Je zegt dat het onwaarschijnlijk is dat nieuwe regelgeving meteen zou gelden, maar toch is dat precies wat er bij een harde brexit kan gebeuren.
Het ziet er steeds meer naar uit dat we toch op een harde Brexit afgaan. Dat betekent dat er Engeland vanaf 29 maart geen deel meer uit maakt van de EU en dat je dus wel een paspoort moet aanvragen. Dat is in Nederland gelukkig snel geregeld maar kost dan wel weer geld.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord Ierland is lid van de Europese Unie, niet alleen Engeland. Engeland is één van de vier gebieden van Groot-Brittannië en Noord-Ierland (dat bestaat uit Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland).