Mag ik met een verblijfsvergunning(type iv) binnen europa reizen(vliegen) zonder passport?

even meer duidelijkheid ik wil naar Parijs heen en aangezien dat vliegen goedkoper is. lijkt het mij handig
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
15.1K
Utrecht
5 jaar geleden
In beginsel heb je altijd een ID nodig: ID Kaart of paspoort. Binnen de Schengenlanden is er doorgaans geen grenscontrole. Maar veel airlines willen toch een ID zien om zeker te weten dat de persoon klopt met het ticket.
Niet zeker, maar is vermoed dat je met alleen een verblijfsvergunning niet mag reizen.

Antwoorden (3)

Met een VI document mag je blijkbaar helemaal niet de grens over. Mocht je in Parijs gecontroleerd worden (al is het masr routinecontrole door politie) dan heb je een groot probleem.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
VI-document?
W-document? De vrager stelt een vraag over verblijfsvergunning type iv
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Pas op, het antwoord is neen. Het document IV waar de vraag over gaat is alleen een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd en wordt verstrekt dor de IND aan personen die door de Verenigde Naties zijn erkend als vluchteling.
Men kan er niet mee reizen, het is een identificatiedocument en geen reisdocument.
Dus dat men met het document IV Nederland niet mag verlaten klopt als een bus.
U schrijft VI document, maar ik neem aan dat het een typefout is en dat u IV document bedoelt.
De info wikipagina in uw bron betreft een totaal ander document, namelijk w-documenten. Die worden door de IND verstrekt aan vreemdelingen die asiel hebben aangevraagd en nog geen (definitieve) beslissing op hun aanvraag hebben ontvangen. Het heet al een paar jaar Vreemdelingen identiteitsbewijs type W (of type W2)
Nee je moet eerst een reisdocument aanvragen voor vluchtelingen.

https://www.rvig.nl/reisdocumenten/aanvragen-en-verstrekken/reisdocument-voor-vluchtelingen
""
Recht op aanspraak reisdocument vluchteling vaststellen
Een vluchteling heeft recht op een Nederlands reisdocument van maximaal 5 jaar als hij in het bezit is van een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde of onbepaalde tijd. Een reisdocument kan geweigerd worden als betrokkene is opgenomen in het Register paspoortsignaleringen (RPS). In de tabel ‘Vaststelling aanspraken op reisdocument vreemdelingen en vluchtelingen’ staat welk reisdocument verstrekt mag worden bij welke verblijfsvergunning en verblijfstitel.
""
---
*Nee je moet eerst een reisdocument aanvragen voor vluchtelingen of je mag ook met je paspoort van land van herkomst reizen als je dat nog in bezit hebt, of als je deze kan bemachtigen.
----
Neen, een verblijfsvergunning type iv is geen reisdocument wat je kan gebruiken om je te identificeren tijdens grenscontroles in andere landen. Je zal dus iets anders moeten hebben.
---
Het reisdocument voor vluchtelingen wordt ook wel het vluchtelingenpaspoort genoemd

De gemeente geeft dit uit:

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BE11A5EDA-190A-4CDB-A778-5469BD369ACD%7D (voorbeeld Amsterdam)
''
Vluchtelingenpaspoort aanvragen
Een vluchtelingenpaspoort is een paspoort speciaal voor vluchtelingen. U hebt hier recht op als u een asielstatus hebt of een verblijfsvergunning type III of IV. Het paspoort is overal ter wereld geldig, behalve in het land waarvan u de nationaliteit hebt.
''
---
LET OP (met dank aan JoanDArc)

Je kan inderdaad geen paspoort uit eigen land hebben als vluchteling, althans dat is niet meer geldig bij een vluchtelingenstatus.

De enige manier om dus te reizen is met een vluchtelingenpaspoort.
Toegevoegd op 28 mei 2018 15:41: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
U schrijft in uw antwoord:
reisdocument aanvragen voor vluchtelingen of je mag ook met je paspoort van land van herkomst reizen als je dat nog in bezit hebt, of als je deze kan bemachtigen.
Voordat de bezitters van een dergelijk vluchtelingenpaspoort in de fout gaan, het volgende:
Dat een houder van een Reisdocument voor vluchtelingen met zijn paspoort van het land van herkomst, naar het land van herkomst, of het land waarvan zij de nationaliteit hebben, mag reizen is pertinent niet waar. Dit voor hen verboden land (soms landen) staat (staan) expliciet in het reisdocument vermeld.
Een door de VN erkend vluchteling wordt geacht geen paspoort te bezitten. Blijkt er toch een paspoort te zijn, dan worden de gegevens opgenomen in het RPS en het paspoort als vervallen verklaard.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De verblijfsvergunning kunnen worden ingetrokken als blijkt dat zij hun land van herkomstbezoeken. Dit is sinds 2015 al tientallen malen gebeurd. De intrekkingsgronden worden door de IND onderzocht. Deze procedure tot intrekking duurt minsten vier tot zes maanden, soms wel meer.
De Nederlandse, Duitse en Belgische diensten wisselen intensief info uit, aangezien er sinds jaren geconstateerd is dat er via onze buurlanden naar hun land van herkomst wordt gereisd. De Nederlandse, Duitse en Belgische diensten wisselen intensief info uit, aangezien er sinds jaren geconstateerd is dat er via onze buurlanden naar hun land van herkomst wordt gereisd.
LeonardN
5 jaar geleden
"Dat een houder van een Reisdocument voor vluchtelingen met zijn paspoort van het land van herkomst, naar het land van herkomst, of het land waarvan zij de nationaliteit hebben, mag reizen is pertinent niet waar." Dat heb ik dan ook nergens gezegd. Ik zeg dat deze gewoon met zijn paspoort uit het land van herkomst mag reizen naar Parijs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
U schrijft wel dat hij met zijn paspoort uit het land van herkomst naar Frankrijk mag reizen. Dat mag niet en dat kan hij niet.
Een vluchteling die reist met het paspoort van het land van herkomst (geen Schengenland) komt dus gegarandeerd uit een visumplichtig land. Het paspoort zal ook de nodige stempels missen voor binnenkomst Schengengebied.
Nogmaals, als bij een ID-controle die zeker op een vliegveld plaatsvindt, blijkt dat het om een persoon gaat die de vluchtelingenstatus heeft verkregen via de VN (hij kán in theorie dus geen paspoort hebben) kan de procedure voor overdracht in gang worden gezet.
Veel kan wat onmogelijk lijkt, want anders was de vluchteling niet in een veilig land beland, maar niet alles mag. Ergo, de vluchteling kan niet met zijn eigen paspoort naar Frankrijk reizen, het mag niet en het kán legaal ook niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Je hebt gelijk. Zal vanmiddag het antwoord aanpassen.
Het type IV verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd asiel en is géén reisdocument, maar alleen een identificatiedocument.
Dit document wordt verstrekt indien betrokkene na vijf jaar verblijf op grond van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel, nog steeds bescherming in Nederland nodig heeft. Arbeid is vrij toegestaan, een tewerkstellingsvergunning is niet vereist.
De houder van een document IV kan aanspraak maken op een reisdocument voor vreemddelingen, als aan alle voorwaarden wordt voldaan.
Met dat reisdocument kan de houder reizen buiten Nederland, maar niet naar het land van herkomst.
De houder van het IV document is dus door de Verenigde Naties erkend als vluchteling en heeft in deze bijzondere situatie geen paspoort van het land van herkomst.
Het vluchtelingenpaspoort is gerelateerd aan het type verblijfsvergunning en kan maximaal vijf jaar geldig zijn.
In tegenstelling tot hetgeen sommige gemeentes suggereren is het verkrijgen van een reisdocument voor vreemdelingen op grond van hun IV-document geen automatisch recht.
Men kan alleen aanspraak maken op dit reisdocument als door de houder van het IV-document (de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd asiel) aan álle voorwaarden kan voldoen.
Het aanvraagformulier voor een reisdocument voor vreemdelingen (C1-formulier) moet naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de minister van Buitenlandse Zaken worden gezonden. Zij beoordelen of de aanvrager recht heeft op het reisdocument. Bij akkoord stuurt de minister van Buitenlandse Zaken het C1-formulier naar de gemeente die dan pas de aanvraagprocedure verder af mag handelen.
Heeft de minister bezwaar tegen de afgifte van een reisdocument voor vreemdelingen, dan ontvangt de aanvrager een weigeringsbeschikking. De gemeente ontvangt alleen een kopie van de weigeringsbeschikking.
De derde zin: houder van een document IV kan aanspraak maken op een reisdocument voor vreemddelingen, als aan alle voorwaarden wordt voldaan, moet zijn:
De houder van een document IV kan aanspraak maken op een reisdocument voor vluchtelingen als aan alle voorwaarden wordt voldaan. Het is geen automatisch recht.