Hoe kan het dat een vliegticket los duurder is dan dezelfde vlucht gecombineerd met een andere vluch?

Ik stuitte net op het volgende: Ik wilde een ticket kopen van Bangkok naar Düsseldorf met een dag overstap in Singapore. Dit kost 400€. Ik kwam op het idee om naar Singapore te reizen en dan rechtstreeks vanuit daar te vliegen. Hiermee zou ik dus alleen de vlucht van singapore -> Düsseldorf nodig hebben. Ik ging er vanuit dat dit dan ook goedkoper zou zijn, maar kom er net achter dag deze vlucht los meer dan €1000 kost?! Iemand enig idee wat de logica hierachter is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Onderweg
5.6K
paulus811
5 jaar geleden
Ticketprijzen worden voortdurend obv diverse criteria, voornamelijk vraag en aanbod, aangepast. Een vlucht wordt meestal duurder naarmate er minder plekken zijn. Het is voor de consument vrijwel niet te begrijpen en goed kijken hoe flexibel je bent in datums en vliegtijden kan dus enorm schelen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind dat tinus1969 hier heel goed op heeft geantwoord, maar nog een algemene tip voor iedereen die vaak met het vliegtuig op vakantie gaat: zoek niet te vaak op de zelfde reis (zelfs op Google maps Reizen) op hetzelfde ip-adres want hierdoor stijgen de prijzen van de vliegtuig-tickets

Antwoorden (1)

De logica is, dat een vlucht met overstap goedkoper is dan een directe vlucht tussen twee punten. Een directe vlucht is immers sneller en comfortabeler.

Meer algemeen is de wereld van vliegtickets ondoorzichtig; een ingewikkeld spel waarbij de aanbieders proberen om zoveel mogelijk tickets tegen zo hoog mogelijke prijs te slijten. hetzelfde gebeurt overigens ook bij hotelkamers en soms (internationale) treintickets. De onderliggende strategie is zogenaamd 'yield management'.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Een andere logica is dat een kortere reis eigenlijk goedkoper kan zijn.
Singapore – Düsseldorf is een grotere afstand dan Bangkok – Düsseldorf.
Dat maakt het meteen al logisch dat een ticket Bangkok – Düsseldorf sowieso voor minder geld aangeboden wordt.
Maar een luchtvaartmaatschappij daar in de buurt, die zelf geen vluchten op die rechtstreekse route aan kan bieden, wil jou graag toch aan boord hebben. Zo kan een Singaporese maatschappij een concurrent in Thailand beconcurreren. Het nadeel dat ze je daarvoor langs de centrale overstapluchthaven van hún netwerk (hun ‘hub’) om moeten laten vliegen, hebben ze er vaak graag voor over om hun vlucht Singapore – Düsseldorf beter gevuld te krijgen.
Maar dit hangt dan wel van de verwachte bezettingsgraad van beide vluchten af.
De werking van het spel hierachter blijft voor de klanten inderdaad verborgen. Let echter goed op!
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/652392/eerste-geboekte-vliegtuig-overslaan-alleen/