Ben onderweg in Frankrijk enorm vertraagd door een lekke band. Is weigering door geboekt hotel mogel?

Het vooraf geboekte en betaalde hotel weigerde ons na 19.00 uur nog binnen te laten. Geld kwijt en geen accommodatie. Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Onderweg
2.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Lekker hotel!
Maar wat staat in de voorwaarden bij boeken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er bestaat zoiets als google waarop, nadat je hebt gezocht, een telefoonnummer staat welke je dan kan bellen. Als er in hun voorwaarden staat dat je voor 19.00 ingecheckt moet zijn en je laat niks weten is het je eigen schuld.
tinus1969
5 jaar geleden
Was het een goedkoop familiehotel? Grote hotels of typische onderweg-hotels (zoals Ibis Budget) maken hier geen probleem van of zijn juist afhankelijk van zulke laatkomers.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hebben op tijd gebeld. En de mevrouw stelde dat zij uit moest die avond. We hebben gevraagd de sleutel elders op te halen of haar zelfs een goeie fooi te geven. Maar nee oftewel Non. De vraag is nu hoe we juridisch zitten. Wij hebben geen idee
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat (juridisch) zal dus van die voorwaarden afhangen.
Inekez1
5 jaar geleden
Misschien kun je nog iets regelen met je reisverzekering of pechhulp-verzekering voor de auto? Afhankelijk van de polis kan het zijn dat je de kosten voor een extra overnachting in een alternatief hotel - of de kosten voor de niet-gebruikte overnachting in het geboekte hotel - terug kunt krijgen.
tinus1969
5 jaar geleden
Je staat in ieder geval dus niet sterk, want er was blijkbaar aangegeven dat je er voor 1900 moest zijn. Bovendien, zou je je recht echt willen opeisen, dan zou je dat voor een Franse rechter moeten doen...
Maar; als je geboekt hebt via booking.com of vergelijkbare site, zou je de klacht daar kunnen neerleggen en een beargumenteerde negatieve recensie kunnen geven. Dat heeft soms verrassende effecten.
dudemeister
5 jaar geleden
je kent het gezegde toch;
Frankrijk is een mooi land, enigste nadeel is er wonen Fransen

Antwoorden (1)

Ja, mits de regel van het inchecken vóór 19.00u ook in de voorwaarden vermeld staan.

Zij hebben een kamer voor je vrijgehouden die anders aan iemand anders verhuurd had kunnen worden. Logisch dus dat jij ook die kosten moet betalen.
Er blijkt verwarring te zijn over hoe ik mijn antwoord bedoel. Vandaar een poging duidelijker te zijn:

Jij hebt een kamer geboekt én betaald. Het hotel heeft als voorwaarde om de kamer te krijgen de eis dat jij vóór 19.00u incheckt. (B.v. omdat na dat tijdstip het bevoegde personeel naar huis gaat)

Mits die eis duidelijk kenbaar is gemaakt heeft het hotel het volste recht geen restitutie te geven. Immers ze hebben de kamer die nacht voor jou vrijgehouden.

Wanneer ze wel geld terug geven kost dat het hotel geld.

Waren er andere mogelijkheden geweest voor het hotel om dat bedrag alsnog te verdienen, b.v. door de kamer aan iemand anders te verhuren, dan was het een ander verhaal geweest. Maar die mogelijkheid is er niet.

Dat jij te laat bent door een lekke band is niet de schuld van het hotel. Zij hoeven dus niet voor de kosten op te draaien.

(Veel hotels gaan coulanter met hun klanten om, behandelen ze beter en geven wél geld terug, maar dat is dus niet verplicht !)
Toegevoegd op 01 mei 2018 14:56: tekst
Reddie
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
"vooraf geboekte en betaalde hotel".
Overheen gelezen, kennelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Reddie Nee hoor ! Maar bij veel hotels is na een bepaalde tijd de receptie dicht. Dit spaart personeelskosten.
Dus de regel om vóór 19.00u in te checken is daarom niet per-sé onredelijk, mits duidelijk vermeld. Wanneer de kamer is vrijgehouden voor de gast, dan kan die niet worden verhuurd aan een ander. Dus moet er betaald worden cq. je kunt geen geld terug claimen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
" Wanneer de kamer is vrijgehouden voor de gast, dan kan die niet worden verhuurd aan een ander. Dus moet er betaald worden cq. je kunt geen geld terug claimen."
Je snapt het niet, er was al vooraf betaald, dus die kamer was nog de hele avond/nacht voor OP.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat klopt, maar het personeel wat bevoegd was om sleutels uit te delen was, zo neem ik aan, al naar huis. (Vandaar die 19.00u-regel) Ik heb het zelf ook eens meegemaakt. Wij waren verkeerd gereden en kwamen pas om 23.00u aan in ons hotelletje hoog in de bergen. Er was zelfs geen portier meer. Gasten met een sleutel konden het hotel binnen. Gasten die te laat waren (wij dus) konden niet meer binnen. Laat staan dat we aan een sleutel voor de kamer konden komen. We hebben de nacht maar in de auto doorgebracht. :-(
SentWierda
5 jaar geleden
Het was blijkbaar niet mogelijk om tijdig, vóór 19.00 uur, telefonisch contact op te nemen met het hotel. Kun je daaruit concluderen dat het hotel niet over een vaste of mobiele telefoon beschikt?