Hoe riskant/gevaarlijk is het om vandaag de dag ('s nachts) met een personenauto naar de veerhaven in Duinkerken te rijden?

Ik ga binnenkort op vakantie naar Engeland. Daarbij vaar ik vanaf Duinkerken naar Dover en de bedoeling is om rond 6 uur / half 7 in de ochtend bij Duinkerken aan te komen om in te checken en door de controle te gaan. Maar nu zie ik af en toe nog wel eens berichtjes in het nieuws voorbij komen over roadblocks (al dan niet met vuur) en gewelddadig gedrag van die illegale migranten, en hoewel dat meestal over het verderop gelegen Calais gaat en over vrachtwagenchauffeurs, zie ik stiekem best wel op tegen die ochtend dat ik naar die haven moet. Hoe zit het met de veiligheid op de toegangswegen naar de veerhaven van Duinkerken, met name de N316? Is het risico als bestuurder van een personenauto groot dat je iets overkomt daar? En wat kun je het beste doen als er van dat gespuis op je af komt? Hopelijk is hier iemand met de nodige recente ervaring die weet hoe het er daar aan toe gaat.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Onderweg
5.3K

Het beste antwoord

Ik ben onlangs in juni nog naar duinkerken geweest om via DFDS naar Engeland te gaan. Ik ben ook heel vroeg vertrokken om de boot van 10.00 te halen, maar ik heb één gek ding onderweg gezien en dat was een blokkade op de Route des Estuaires bij afslag 65 (https://www.google.nl/maps/@51.0448109,2.5256273,16.62z) waarbij de snelweg dus tijdelijk ophoudt door rood-witte blokken maar dat je dan geforceerd wordt om de afslag te nemen en onderaan de afslag neem je de rotonde 360 graden en kun je weer richting de snelweg. Ik dacht aan werkzaamheden aan de weg, maar nu valt het kwartje pas dat het ook een roadblock kon zijn geweest. Overigens stond niemand daar het verkeer te regelen, ik reed daar 15 juni, dus het is misschien alweer verwijderd. Dat stukje waar jij de grootste vrees hebt is niets aan de hand, overigens werd ik 2x goed gecontroleerd en dat is meteen ook het ontmoedigingsbeleid.
De problemen waar jij bang voor bent liggen voorbij Grand Synthe richting Calais, Duinkerken zou ik als heel matig riskant willen bestempelen. Als dan toch zo'n lichtgetintiër je wil benaderen, rij dan niet hard weg op een ontwijkende manier, maar blijf gestaag doorrijden, en schat de situatie gewoon ruim is... zit er iemand voor je aan het begin van dat stuk waar je voor vreest, zak dan wat af zodat je ruimte maakt om overzicht te houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ goed advies!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel! Het valt dus waarschijnlijk wel mee als je maar tot Duinkerken hoeft?
Vreemd wat je gezien hebt bij die afslag, maar kan natuurlijk ook met een controle te maken hebben gehad. Op de A16 verwacht ik niet zo snel problemen, maar ik dacht wel dat er bij Duinkerken ook ergens zo'n kamp zat. Overigens moet ik dus wel degelijk voorbij Grand Synthe, want de haven van DFDS is niet in Duinkerken zelf, maar t.h.v. afslag 53 van de A16 bij Loon-Plage. Dan krijg je de N316 en daarna nog de Route de la Maison Blanche. Vooral dat laatste stuk bedoelde ik dus, waar je wel van de snelweg af bent, maar nog niet op het beveiligde haventerrein zit. Maar goed, we zien het wel...
paulus811
6 jaar geleden
Het is toch eigenlijk van de zotte dat we ons op vakantie zorgen moeten maken dat dit soort onverlaten roet in het eten gooien? Ik begrijp niet dat er niet keihard wordt opgetreden tegen dit tuig, men laat het maar etteren. Soms vind ik het jammer dat ik geen president ben....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uiteraard, zonder meer mee eens. Belachelijk is het! Het is dat de overtocht inclusief extra autokilometers via Frans-Vlaanderen véél goedkoper is dan de dure veerboten vanuit Nederland (waarvan Stena nog by far de minst dure is), anders had ik me daar niet eens laten zien. Gelukkig gaat het om gespuis dat zich slechts in een klein gebiedje ophoudt. Maar dit keer moet ik precies door die hellhole heen, om dezelfde reden als dat dat tuig daar zit: de boot vertrekt daar. En juist omdat ik er verder nooit kom en ik tegelijkertijd wel hier en daar wel eens wat verontrustende berichten tegenkom (alhoewel ze het meestal op vrachtwagens gemunt hebben, maar je met je personenauto voor het grootste deel wel over dezelfde toegangsroutes moet), win ik liever even wat zo actueel mogelijke informatie in bij ervaringsdeskundigen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mee eens @paulus811
Het is te gek voor woorden dat je als vakantieganger met dit soort politieke gebeurtenissen rekening moet houden Je zou je bijna afvragen of degene die niet met vakantie gaat (kan of wil) niet beter af is? :P
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit was geen Roadblock hoor! deze afsluiting is er al een hele tijd, gewoon op klaarlichte dag!

Andere antwoorden (1)

Dat is 0% gevaarlijk. Zelf meerdere keren Calais gezien dit jaar. Overal dubbele hekken en geen vluchteling te bekennen!