Waar moet je op letten met wildkamperen in Noorwegen?

In augustus gaan we wildkamperen in Noorwegen. Wat zijn de regels hiervoor? Zijn dat toevallig dezelfde regels als in Zweden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je bij een boer op de akker je tentje opzet, raad ik je aan dit even te zeggen aan die boer. Zo niet, dan kan het best zijn dat je 's ochtends wakker wordt met een trekker met oogstaanhanger die rakelings over je hoofd gaat!

Antwoorden (2)

Ja, dat klopt, het zijn dezelfde regels.
In Zweden, Noorwegen en Finland geldt het zogenaamde allemansrecht. Dit is niet zozeer een wet maar meer een eeuwenoud recht waarmee je maximaal van de prachtige natuur kunt genieten. Je mag voor één nacht een tent opzetten. Voor langer kamperen moet je de eigenaar toestemming vragen.
Voorwaarde is dat geen schade aan de natuur of aan landbouwgewassen wordt aangericht en dat de eigenaar niet wordt gestoord. Het is niet toegestaan om te jagen en te vissen. Vuur maken, motorvoertuigen gebruiken en honden los laten lopen kan aan plaatselijke beperkingen onderhevig zijn.
Het recht geldt niet voor campers en caravans.
Hier staan wat ervaringen:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=1852470
Prettige vakantie!
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Allemansrecht.
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt, ik had de Engelse versie geplaatst, die gaf meer info ... ;-)
Mag ik wildkamperen in Noorwegen?
Jazeker! Hier geld het allemansrecht: het land is van iedereen en je mag dus vrijwel overal vrij kamperen. Waar het niet mag (bijvoorbeeld op de parkeerplaats bij een bezienswaardigheid), staat het duidelijk aangegeven. Ook is het not done om dichtbij iemand’s huis te gaan staan. Wij hebben een paar keer aan meertjes gestaan en dat was heerlijk. We hebben ook een keer de fout gemaakt op het strand te gaan kamperen (= veel te koud door de wind!).