Wie heeft er leuke tips voor een dagje Maastricht?

Volgend weekend ga ik een dagje naar Maastricht. Ben er nog nooit geweest. Wie weet iets leuks om te doen of iets dat typisch Maastrichts is om mee te nemen? Leuke winkels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Hoi,

Welkom in Us sjiek en sjoen Mestreech. Ga beslist de prachtige 'Slevrouw' bekijken, de romaanse basiliek aan het Onze Lieve Vrouweplein. Je kunt ook Selexyz boekhandel bezoeken in de Dominicanerkerk. Of het Kruisherenhotel in de oude Kruisherenkerk. Koffie drinken doe je bij de Maastrichtse keten Coffeelovers met diverse vestigingen in de stad. Als het mooi weer is - en dat is het meestal in Maastricht - kun je door de grote parken wandelen, langs of over de stadsmuren. Even doorlopen en je komt op de Sint Pietersberg uit: Mooi zicht over de stad, een uitspanning (Bergrust) voor een tas koffie met vlaoij en prachtige natuur. Als je van wandelen houdt, wandel je zo naar Belgie. Lekker en informeel eten en drinken kun je bij De Perroen aan het Vrijthof (Noord-West). Een van de bekendste cafes is echter 'In den Ouden Vogelstruys' eveneens aan het Vrijthof (Zuid-Oost). Hou je van friet in 'n grote tuut, sluit dan aan bij de rij voor Reitz, op de Markt, onderaan de Spilstraat. Ga je terug naar Holland, bezoek dan de 'Kiekoet' in de Heggenstraat of neem dan een vlaai mee van Bakkerij Hermans (Zakstraat). Of koop (post)kaarten met de taal van Maastricht voor buitenlanders die bij Selexyz en de VVV te koop zijn. Zo leer je rap de taal en dat kan op sympathie van de Maastrichtenaar rekenen. Maastrichts is de gangbare taal en iedereen (advocaat, slager, politieagent, hoogleraar, restauranthouder, minister, denk aan Maria van der Hoeven of Maxime Verhagen) spreekt het. Om die reden is de serie "Flikken Maastricht" niet echt geliefd in de stad zelf. De serie zet immers een verkeerd beeld neer dat men in Maastricht Hollands zou spreken. Blijf je langer in Maastricht, bezoek dan zeker ook Liege en Aachen! Grote steden die toch meer bruisen dan Maastricht. Geniet ervan, want de streek is erg rijk en er is een ruim aanbod van activiteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je waardevolle antwoord! Ik ga beslist een aantal tips van je gebruiken.

Andere antwoorden (1)

De zuidelijke levenslust van de Maastrichtenaren werkt aanstekelijk. Maastricht mousseert. Talloos zijn de restaurantjes, terrassen en eetcafés, grandcafés en voornamelijk Frans getinte restaurants. Nergens in Nederland treft u zo'n overvloed aan culinaire mogelijkheden aan. Ook de typische streekspecialiteiten als grotchampignons, Rommedoekaas en asperges worden hier uitbundig geserveerd. Winkelen is tevens een rede te meer om een dagje Maastricht te plannen. Vooral mode, patisserie en antiek zijn ruim vertegenwoordigd in de binnenstad. Maastricht, dat gun je jezelf.
Het goede leven in Maastricht, de hoofdstad van de provincie Limburg, wordt duidelijk als u een bezoek brengt aan deze magnifieke stad. De sfeer van 20 eeuwen historie is bijna tastbaar aanwezig in de oude typische binnenstad. Smalle klinkerstraatjes, kerken, monumenten, herenhuizen, schatkamers en indrukwekkende gevels maken van Maastricht een zalig oord om in te verblijven en te genieten. De restanten van de stadswallen en de onderaardse vestingwerken vertellen u de geschiedenis over het woelig en krijgshaftig verleden.