Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je bij het inchecken in een hotel in peru volstaan met het tonen van je paspoort en entry visum of moet je telkens een kopie inleveren van beide?

Toegevoegd na 6 dagen:
Dank voor het antwoord tot nu toe. Maar...
het gaat specifiek om PERU. Teneinde 18% extra toeslag te vermijden, (bij een bezoek van minder dan 59 dagen) dien je in Peru bij elk hotel een kopie van je paspoort te tonen (of af te geven?) plus een kopie van je immigratiekaart. Het antwoord dat ik tot nu gekregen heb bevat geen nieuws voor mij. Mijn vraag is of het voldoende is om in een hotel in Peru de twee gevraagde documenten te tonen. Misschien kan iemand antwoorden die in Peru is geweest en weet hoe het gaat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je bent nooit verplicht om een kopie van je paspoort af te geven. Het enige dat een hotelier eigenlijk nodig heeft is je paspoortnummer.
Om identiteitsfraude te voorkomen moet je je paspoort dus nooit laten kopieren. Staan ze op een kopie, scherm dan je burgerservicenummer en je pasfoto af voordat je de kopie maakt.
Zie ook:
http://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/reisdocumenten/paspoort-wel-of-niet-afgeven

En uit eigen ervaring weet ik dat het dreigen naar een ander hotel te gaan doorgaans afdoende is om de eis vanuit het hotel af te zwakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor het antwoord tot nu toe. Maar…
het gaat specifiek om PERU. Teneinde 18% extra toeslag te vermijden, (bij een bezoek van minder dan 59 dagen) dien je in Peru bij elk hotel een kopie van je paspoort te tonen (of af te geven?) plus een kopie van je immigratiekaart. Het antwoord dat ik tot nu gekregen heb bevat geen nieuws voor mij. Mijn vraag is of het voldoende is om in een hotel in Peru de twee gevraagde documenten te tonen. Misschien kan iemand antwoorden die in Peru is geweest en weet hoe het gaat.
15 oktober terug uit Peru. In ca 10 hotels verbleven; omdat ik op de hoogte ben van ID-fraude heb ik consequent geprobeerd noch mijn paspoort noch een kopie daarvan, af te geven. Je wordt er moedeloos van en dreigen 'ik ga naar een ander hotel' helpt niet als je met een reisgezelschap bent. Ik heb mij paspoort soms kort afgegeven (tot ongenoegen receptionist blijven wachten totdat ik het terug kreeg) en de kopie teruggevraagd om mijn BSN door te halen, 'Copy' aan te tekenen en de foto ongeldig te maken. In een aantal gevallen heeft de reisleider zo'n bewerkte kopie aan kunnen bieden of een lijst met namen en paspoortnummers en was dat voldoende. Soms hoef je helemaal niets af te geven. Kortom willekeur.
Advies: maak een kopie van je paspoort (bijv. met ANWB sjabloon) en een kopie van het immigratieformulier. Wenselijk dat je paspoortnummer zichtbaar blijft.
Maak zoveel van die kopieën als je hotels bezoekt. Helaas leuker kan het niet of je moet thuisblijven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kopieën maak je in Peru op elke hoek van de straat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding