Wat zijn de gevolgen als ze erachter komen dat je id kaart over de datum is?

Wij willen maandag een week naar Frankrijk met de auto.
Nou komt mij vriend er achter dat zijn id over de datum is.
Hij heeft wel een geldig rijbewijs maar mag hij zich daar ook mee legitimeren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Een hoop gezeik met de Franse autoriteiten en mogelijk een fikse boete. Kijk heel snel tot hoe laat het gemeentehuis bij jullie open is op vrijdag (hier tot 13.30 uur...) en vraag een nieuwe ID kaart aan met SPOED (kost 47,50 euro extra, maar de boete in Frankrijk zal zeker meer zijn!). Die kun je dan maandag ophalen en daarna vertrekken. Lukt het vanmiddag niet meer, dan maandag aanvragen en dinsdag ophalen en vertrekken.

De pakkans is over het algemeen niet zo groot als je met de auto reist, maar er hoeft maar iets te gebeuren dan enigszins riekt naar een mogelijke aanslag en je loopt kans dat alle automobilisten op een betreffende weg ineens worden gecontroleerd. Ook bij een ongeval of wanneer je vriend ziek wordt en in Frankrijk naar een arts of ziekenhuis moet heb je een flink probleem. Zelf met een geldig ID zijn dat geen makkelijke momenten, maar zonder geldig ID wordt het allemaal wel heel erg ingewikkeld, onnodig duur en onnodig tijdrovend.

Toegevoegd na 49 seconden:
Een rijbewijs geldt in Frankrijk niet als geldige legitimatie.