Mag je in het bezit zijn van wiet in België?

Het het legaal om wiet te roken of bij je te hebben in België?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
26.7K

Antwoorden (1)

In België zijn alle drugs illegaal, zo is bepaald in de wet op de verdovende middelen. De wet maakt een onderscheid tussen meerderjarigen en minderjarigen. Minderjarigen zijn te allen tijde strafbaar, voor meerderjarigen wordt onderscheid gemaakt tussen gebruik/bezit van cannabis en andere drugs.

Dus als jij onder de 18 jaar oud bent mag je geen wiet of andere (vorm van) drugs bij je hebben. Maar als je meerderjarig bent dan wordt toegestaan om maximaal 3 gram of 1 plantje cannabis bij je te dragen. Het bezit van de wiet blijft verboden, maar wanneer het gaat om persoonlijk gebruik zal men minder snel overgaan tot vervolging.

Toegevoegd na 2 minuten:
De politie maakt bij vaststelling van bezit voor eigen gebruik wel een vereenvoudigd proces-verbaal op. Dat proces-verbaal bevat onder andere:
plaats en datum van de feiten;
aard van de feiten (type en hoeveelheid van het product);
volledige identiteit van de dader;
samenvatting van zijn versie van de feiten.
En de politie kan de cannabis in beslag nemen.
Amadea