Hoe komt het dat chips (zoals pringles) allemaal een identieke vorm hebben?

Als je chips in olie of vet bakt krijgen ze allemaal een eigen vorm. Met moeite krijg je er twee in elkaar gepast. De chips die je uit een kartonnen bus haalt zijn van de onderste tot de bovenste exact hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Top-10
9.2K

Het beste antwoord

Pringles worden ook niet gemaakt van aardappelschijfjes, maar van geperste aardappel (soortement van puree), die kun je elke gewenst vorm geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Pringles hebben een vorm die lijkt op die van aardappelchips maar ze worden, net als veel andere zoutjes, gemaakt door aardappelpuree door een vorm te persen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pringles

Toegevoegd na 26 minuten:
Gevonden op een spreekbeurtpagina:
" Eerst worden aardappelen van zeer hoge kwaliteit geselecteerd. Da! n worden ze geschild en in stukjes gesneden. Daarna worden ze gekookt als dat gedaan is worden ze gepureerd. Daarna voegen ze nog plantaardige olie toe. Dan wordt het zachter. Als dat gedaan is worden ze gedroogd. Vervolgens wordt er nog maïsmeel, tarwezetmeel en suikers toegevoegd.

Het deeg wordt dan uitgerold en de vormen worden dan uitgesneden. Daarna worden de deeglapjes heel kort op een hele hoge temperatuur gebakken in plantaardige olie. Door dit speciale bakproces worden ze mooi glad, een mooie kleur en worden ze niet vet. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze wel in eenzelfde vorm gieten, maar als je ze dan frituurt lijkt mij dat de vorm niet meer hetzelfde te blijft.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat Pringels van een soort geperste aardappel substantie is.
Chips worden gemaakt van echte aardappels, dus natuurlijke vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pringles zijn fabriekschips.
Hetgeen dat chips moet worden dat word in elkaar geperst.
Allemaal in hetzelfde vormpje.
Zo is elk chipje hetzelfde van vorm en smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dorito's worden 'op maat' gemaakt dmv persen. alleen bestaan ze niet uit aardappelpuree maar uit maispuree. ik denk dat er veel meer geperste chips gemaakt zijn van maispoeder.