Waarom zijn bitterballen altijd zo heet vanbinnen?

Vanbuiten voelen ze prima aan en denk je: nou, dat kan best. Vervolgens neem je de eerste hap van zo'n bittergarnituurtje en staat je mond half in de fik. Maar als je te lang wacht, wordt de binnenkant weer te koud. Hoe kan het toch dat de binnenkant van bitterballen veel heter is ten opzichte van de buitenkant?

2 jaar geleden
in: Top-10
14.8K

Antwoorden (2)

De buitenkant koelt snel af. Maar de binnenkant blijft door de isolerende korst heel heet.
De isolerende korst van paneermeel is dikker dan die van bijvoorbeeld een frikandel.
Toegevoegd op 23 mei 2021 15:28: bron
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Vergelijkbaar met die rots waar we op wonen.
Dat komt door de korrelige structuur van de buitenkant. Dat werkt als koelribben als van een radiateur.
Vergelijk het met frikandellen, die zijn aan de buitenkant veel gladder en voelen ongeveer net zo heet aan als ze zijn.
Het is helemaal erg met kaassoufflés die zijn bijna altijd koud van buiten maar van binnen...