kan een kat heimwee hebben, kan een kat personen herkennen na een aantal weken?

kan een kat wat 5 jaar lang vertrouwd was met 1 baasje zich kunnen hechten aan een ander baasje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
56.2K

Het beste antwoord

Een kat hecht zich aan personen en omgeving, hij houd van zekerheid, hij is een gewoontedier die er het liefst een dagelijkse routine op nahoud, zijn baasje hoort daar ook onder. Een nieuwe omgeving word als traumatisch ervaren dan is heel zijn wereld uit balans. Het zal aan de kat zelf liggen of hij snel zijn nieuwe wereld zal gaan verkennen. Als hij gewoon mee gaat verhuizen met zijn oude baas zal hij sneller op zijn gemak zijn dan als hij naar een nieuw gezin gaat. Een sociale kat zal zich sneller aanpassen aan nieuwe mensen. Een eenkennige kat moet je niet in een groot gezin plaatsen als hij uit een rustig huishouden komt met 1 of 2 personen hij zal er langer over doen om zich thuis te voelen.

Hij zal het zeker op prijs stellen jou weer te zien na een paar weken dat blijft vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het er helemaal mee eens, bedankt!

Andere antwoorden (15)

ja. het is een dier. die hebben ook gevoel en binding! nou ja dat laatste niet als ze een hechtingsstoornis hebben he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten kunnen zich zeker hechten aan een ander baasje, maar zullen het moeilijker hebben met het loslaten van bepaalde gewoontes die ze hadden bij de vorige eigenaar.
Een kat kan ook zeker 'heimwee' hebben, in de zin dat ze onthouden waar hun thuis is. Ze zullen altijd naar (de geur van) die locatie blijven zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat kan geen heimwee hebben... Ja een kat kan wennen aan nieuwe baasjes... Trouwens een kat heeft geen baas, maar een kat heeft personeel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat kan zeker personen herkennen na een aantal weken.
De kat van mijn zus herkende me na 3 jaar, door enthousiast te gaan miauwen en naar me toe te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als deze grote kat het kan, een jaar na dato, denk ik dat die kleine exemplaren dat ook kunnen.
Uit eigen ervaring weet ik trouwens dat het zo is!

http://www.youtube.com/watch?v=0m1v802WrBg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb een hond gehad die door omstandigheden weg moest,hij kwam bij een goed nieuw baasje en was na n tijdje gewend. Na 6,5 jr zag ik hem terug en geloof maar dat ie me kende,die hond werd gek sprong tegen me aan etc. Denk dat katten dat dus ook wel zullen hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat onthoud alleen belangrijke dingen! Een kat vind zijn eigenaar niet lief! Een kat weet dat zijn baasje hem zal voeren en doet daar zo aanhankelijk.
Daarnaast zal een kat die bij de buren in de tuin gaat wordt natgespoten ook niet meer zo snel die tuin betreden! Hij onthoud dat hij daar wordt natgespoten en dus niet veilig is, daarom komt hij daar niet meer. Een kat weet dat zijn baasje hem wilt voeren en daarom miauwt die naar je. En sommige katten vinden het fijn om geaaid te worden, daarom komen ze op je schoot zitten. En wanneer ze het zat zijn zetten ze je nagels in je en gaan er weer vandoor.
Een kat laat zich leiden door zijn of haar instinct en het huis is haar terretorium dus het zal raar zijn voor ze als ze verhuizen.
conclussie; een kat hecht zich niet aan zn baasje, een kat hecht zich aan diegene die haar voedt. Dus JA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
katten zijn erg territoriaal ingestelde dieren, dus verandering van territorium is enorm ingrijpend voor ze.
of je dat heimwee kan noemen betwijfel ik, maar reken maar dat de kat van slag af is bij een verhuizing.
gelukkig zijn katten ook erg flexibel, en zullen ze zich na verloop van tijd aanpassen aan de nieuwe situatie.
ook na 5 jaar bij een baasje zullen ze zich kunnen hechten aan een nieuwe baas.
personen na een aantal weken herkennen is geen probleem voor de kat, zelfs na een paar dagen herkennen ze je.
vooral je geur speelt daarbij een rol.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik heb twee poezen van zes en zeven jaar van iemand overgenomen en natuurlijk duurt het een tijdje voor ze aan de nieuwe situatie en baas zijn gewend, maar die van mij mochten al na een paar weken buiten kijken, maar zijn nooit weggelopen. Ik denk ook dat ze niet meer terug willen, maar dat is een gedachte waar ik mezelf mee vlij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is een wonderlijk beest. Onze kat heeft twee tehuizen. De eerste is thuis en de tweede is op de camping.
Als we vijf maanden op de camping zijn geweest, en we komen thuis, herkent hij het direct thuis.
Hij hoeft dan ook niet aan het lijntje.
En andersom visa versa.
Onze kat is verder heel erg aan het vrouwtje gehecht.
Hij zoekt haar heel veel op, en is de war als zij in de war is.
Dat zegt toch wel genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker kan een kat dat, mijn kat herkend zelfs de auto van mijn zusje. Dat viel me ooit eens op, ik keek of mijn zusje er al aan kwam en zag de kat bij de brievenbus aan de straat zitten, mooi te zitten en toen draaide zij zich om en liep op een drafje naar de deur, en toen kwam mijn zusje er ook aan. En toen kwam ze met mijn zusje mee naar binnen. Ze komt meestal alleen s'morgens binnen om even te knuffellen en te slapen. Ben erop gaan letten en ze zit nu elke morgen bij de brievenbus en loopt naar de deur als ze de auto van mijn zusje ziet aankomen. En heimwee ja dat denk ik ook wel, een dier moet je nooit onderschatten ze kunnen meer dan we denken heel veel meer daar ben ik van overtuigd!

Toegevoegd na 2 minuten:
Denk dat dat hechten een een ander baasje ook kan maar zal wel wat tijd nodig hebben om aan het andere baasje te wennen, hij/zij zal zeker het vorige baasje erg missen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat leuk zeg :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Jazeker kan dat, ik heb van een begrafenisondernemer het verhaal gehoord van een kat, dat zijn 'baasje' was verloren (gestorven). Maar de kat wou niet bij haar vandaan gaan, niemand kon bij die kat in de buurt komen, en er zonder kleerscheuren er vanaf komen.
Met veel moeite hebben ze de kat bij haar weggehaald.

De kat is trouwens kort daarna ook dood gegaan. :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bizar hé?! Zoiets is bij een vriend van mijn ma ook voorgekomen. Hij had 4 katten, de vriend werd dood teruggevonden met 2 katten die op hem bleven zitten. :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja echt wel.
Verandering van territorium geeft bij de kat de meeste stress. Een kat is namelijk heel erg gehecht aan zijn territorium. Verandering van baasje kan voor de meeste katten ook zeer stressvol zijn. Het baasje ruikt anders, geeft misschien ander eten, andere gezinssamenstelling (hiertoe ook andere huisdieren meerekenen) enz.

Gelukkig kan een kat zich goed aanpassen aan een nieuwe situatie. Geef het wel de tijd.

Ik zeg altijd tegen mensen als ze gaan verhuizen: Houd je kat de eerste 4-6 weken binnen zodat deze aan zijn nieuwe huis kan wennen. Zorg daarna dat je buiten in de tuin bent als je kat voor het eerste naar buiten gaat. De kat zal in de buurt blijven de eerste paar dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben mijn hele leven al in gezelschap van katten en weet intussen dat je net als bij mensen enorme verschillen hebt in karakter en intelligentie bij katten. Sommige katten hechten alleen aan hun huis en vinden het wel best die mensen, wie het ook is als ze maar eten geven en af en toe aaien. Maar je hebt zeer zeker katten die hechten aan hun baasje en ziek van ellende zijn als ze er van verwijderd worden...Hartverscheurend...En dat is bijvoorbeeld ook zeker bij honden zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kat kan zeker heimwee hebben net als een hond,het gezegde dat een kat zich hecht aan het huis en niet aan de mens is niet op mijn katten van toepassing