Hoe kan een papagaai praten?

en hoort de papagaai ook wat je zegt?snapt de papagaai wat je zegt?hoe kan dit dan?waarom wel een papagaai en niet alle andere vogels dan ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vogels
9.1K

Het beste antwoord

Lorre, koppie krauw! Papegaaien kunnen praten. De roodstaartpapegaai kan wel 700 woorden leren!
Maar waarom kan een papegaai praten?

Een papegaai is een erg sociaal dier. Ze hebben altijd zin om te babbelen. Als er geen soortgenoten in de buurt zijn gaan ze met mensen praten. Een papegaai begint vaak met het nadoen van een geluidje. Mensen vinden dit vaak leuk en reageren erop. Papegaaien vinden het leuk om aandacht te krijgen en blijven geluidjes maken, zo krijgen ze steeds weer aandacht. Mensen kunnen een papegaai woordjes leren. Zo leert de papegaai praten.

Een papegaai weet niet zo goed wat ie zegt. Hij kan bijvoorbeeld zeggen; “lekker chipie” als jij chips aan het eten bent, maar als je een boterham eet kan hij dat ook zeggen. Hij weet dat je iets aan het eten bent en daar hoort de zin “lekker chipie” bij maar wat je precies eet snapt de papegaai niet.

Een papegaai is dus best slim en wil graag veel aandacht, daarom praat ie. Een papegaai kán praten omdat zij een bepaald soort stembanden hebben en een lange luchtpijp waardoor ze hardere en zachtere geluiden kunnen maken. Daarom kan een papegaai praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Papegaaien kunnen niet praten, dat hebben ze nooit gedaan en zullen ze ook nooit kunnen...
Maar er is iets anders dat speelt... In hun evolutie is het belangrijk dat de slimste vogel anderen kan imiteren... Dus als een papegaai veel en goed anderen geluiden kan imiteren dan is die sociaal gezien hoger op de rangorde...

En daar nu maken mensen dan weer gebruik van door ze op mensen te laten lijken... Want als ze meer op mensen lijken dan zijn het waardevollere huisdieren...

Lorre...

Toegevoegd na 3 minuten:
Komt er een man bij de douane met een papegaai op de schouder... Iets aan te geven vraagt de douanier... Ja zegt die man... Een papegaai... Even kijken zegt de douanier, en pakt zijn boekje... Hij zoekt op: Papegaaien... Levend, 50 euro... Opgezet: gratis... Daarop kijkt de papegaai de eigenaar aan en zegt: "He, Jan, nou krijg je toch zeker geen vreemde ideeën"

Zo praten ze dus nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha nou de papagaai van mijn achterbuurman kan behoorlijk zingen en praten hoor.Die zicht een heel liedje van andere hazes als je er naar vraagt.en als je er door heen klets zegt ie bekkie dicht ik ben aan het zingen.tuurlijk klinkt het niet zoals wij praten maar het is verstaan baar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik mijn antwoord dan maar wissen firstredrose, omdat jij nu aantoont dat ik het fout heb, en jij gelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze toont überhaupt niets aan,ze vertelt slechts een leuk? verhaaltje. Dus jouw antwoord blijft staan als een huis!
Papagaaien zijn slimme dieren, zoals Xinix hierboven ook al aangaf; doen ze dit om anderen te imiteren. Welliswaar doen meerdere vogels dit, maar niet in deze mate als een papagaai dit kan.

Ik heb weinig toe te voegen aan XiniX, maar wil dan toch nog even afsluiten met een leuke bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vogels die nog veel beter geluiden immiteren als papagaaien nl Beo's deze leren vlugger en immiteren de gekste geluiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist, excuses, ik had erbij moeten zetten dat er meer vogels zijn die dit ook kunnen (en beter/sneller). Dankje voor de toevoeging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hadden buren met een Beo die elke avond 'help!' riep... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha cindy, ik zou je er een +1 voor geven als ik kon. leuk verhaal.... dat is ook schrikken als je net naast ze woont en je hoort"help help!":P
Nou....., praten vind ik een beetje ordinair. Een beetje papegaai spreekt en communiceerd met z'n baasje. En ik kan 't weten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je telkens tegen je papagaai praat begint gij dat zo verveeld te vinden omdat jij dat heltijd herhaald en dan zegt hij het na en dan ben jij kontent ;) en dan probeer je weer vn alles te herhalen en dan hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De papegaai dankt zijn talent voor de mensenstem vermoedelijk aan zijn klankorgaan. Dit heeft een opvallend groot bereik. Daardoor krijgt het dier ook de lage tonen van onze stem uit zijn snavel, terwijl minder goed gebekte vogels alleen tsjilpen of fluiten.

Papegaaien zijn niet de enige vogels met een vocaal leervermogen. Ook kolibries en zangvogels, zoals mezen, merels en kraaien, krijgen hun wijsjes aangeleerd, meestal van soortgenoten. Spreeuwen en prieelvogels gaan, net als papegaaien, nog een stapje verder. Zij apen echt alles na, vooral die laatste: mobieltjes, brommers, kettingzagen...

Zangvogels imiteren overigens om een heel andere reden dan papegaaien. Ze doen het voor de seks. Hoe meer verschillende noten een mannetje op zijn zang heeft, des te beter scoort hij bij de vrouwtjes. Daarom nemen spreeuwen in hun repertoire ook piepende scharnieren, kippen en zelfs geiten op. „Het is advertentiezang”, verklaart bioloog Tom Smulders, werkzaam bij het Centrum voor Gedrag en Evolutie van de universiteit van Newcastle in Engeland.