Hoe slapen paarden?

Ik bedoel dus, op welke manier slapen paarden? Met hun poten schuin ofzoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Top-10
13.7K

Het beste antwoord

Paarden slapen op verschillende manieren. Ze slapen verreweg het meest staand met hun ogen open. Dit is om snel te kunnen vluchten als er gevaar dreigt. Ze slapen dan ook nooit lang achter elkaar. Als een paard zich echt veilig voelt, slapen ze ook liggend, met hun benen onder zich. Soms gaan ze ook helemaal plat liggen zoals op de foto in een reactie hierboven, maar dat is nooit langer dan een paar minuten.

Een paard slaapt nooit lang achter elkaar, maar meerdere keren op de dag. Paarden die in kudde staan (dus in de groep), zullen nóóit allemaal tegelijk slapen of liggen. Er blijven er altijd een paar op wacht staan. Paarden kunnen vermoedelijk dromen, maar alleen in de diepe slaap (dus als ze liggen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als paarden slapen liggen ze simpelweg op hun zij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook slapen ze terwijl ze rechtop staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paarden slapen gewoon rechtopstaande.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb je ooit wel eens een gezond paard betrapt in een diepe slaap? Waarschijnlijk niet. Paarden slapen heel anders dan wij. Dit komt door hun manier van leven in het wild. Het paard is een vluchtdier en moet altijd klaar zijn om te vluchten voor roofdieren of ander gevaar. Daarom slaapt een paard voor het grootste gedeelte staand. Een paard zal alleen maar liggend slapen als hij zich veilig voelt. In een kudde houden andere paarden op zo’n moment de wacht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meerdere keren een gezond paard in diepe slaap (liggend op de grond) gezien. Soms zelfs zo diep dat ik dat dat hij dood was..
Liggend geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paarden kunnen eigelijk in bijna iedere houding slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de Quest spendeert een paard gemiddeld 90% van zijn/haar leven staand. een paard kan ook gerust staand slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jaren paard gereden en gewerkt op een manege,
Daar hadden ze paarden in een box, dus met stro, die paarden gingen wel eens liggen om te dutten, maar ook staand, ook de paarden die niet in een box stonden maar in een ren, dus een smalle sleuf! sliepen soms staand maar ook enkele gingen liggen.
Geknield met hun benen naar links of naar rechts.
Volgens mij slapen ze zoals het hen uitkomt, bv een veulen slaapt graag op de zij, benen languit gestrekt naast hun lichaam, dat zie je haast nooit bij een volwassen paard.
Waarschijlijk omdat veulens onbevangen zijn en geen gevaar kennen, ook al staan ze vrij snel na hun geboorte,
Sommige paarden slapen met een van hun benen, vooral een van hun achterbenen opgetrokken, dus zwevend met het tipje van hun hoef op de grond,

Meestal ligt het eraan hoe de hiragie is in een groep paarden, de patriarch houd alles in de gaten zodat de rest onbevangen kan slapen, heeft ook veel te maken met instinkt, voelt een paard zich op zijn gemak of niet, hoe hij, of zij slaapt!
Maar in het wild is dat vrijwel altijd staand!
En in de mensen wereld hangt het af van omgeving en hoe een paard gestald staat, of hij ruimte heeft of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal staand maar soms ook liggend.
Omdat een paard een vluchtdier is is niet de enige reden dat ze niet vaak en/of lang liggen.
Dit heeft ook te maken dat anders de organen beschadigen door hun gewicht.