Kan ik het geluid van deze telefoon harder zetten? Of wordt het tijd voor een nieuwe?

Het is een Profoon uit de PDX-1100 series.
Het ligt niet aan mij dat ik iemand aan de andere kant van de lijn nog amper kan verstaan want met mijn mobiel hoor ik alles luid en duidelijk.
Sorry, de foto wordt wel erg groot.

Picture for question
een jaar geleden
in: Telecom
5.1K
Utrecht
een jaar geleden
Misschien nieuwe batterijen. Na een paar jaar zijn de (oplaadbare) batterijen in dit soort DECT telefoons versleten; dat kan je merken aan kortere stand-by tijd maar vaak ook aan minder volume.
Pieterke
een jaar geleden
Dank je @Utrecht.

Het beste antwoord

Ik heb een ouder model Profoon draadloze ‘vaste telefoon’. Een PDX-3100.
Het is mij meermalen gebeurd dat ik iemand slecht kon horen, en dat ik dan de handset onbewust iets steviger tegen mijn oor drukte. En een enkele keer viel het op dat ik dan ineens een biepje hoorde, maar door het gespannen luisteren viel dat meestal niet echt op.
Maar ik heb dus meegemaakt dat ik op deze manier (wat later) ineens merkte dat het volume veranderd bleek te zijn.
Mijn vermoeden is dat het ook bij jou zo kan gebeuren. Je duwt de handset onbewust wat dichter tegen je oor, en soms duw je daarbij precies op de goede toetsvolgorde om het volume aan te passen.

Wat moet je dan bij mijn Profoontje doen?
Druk op MENU > Scroll met de omhoog/omlaag toetsen door het Menu tot je HANDSET vindt > druk op de OK toets > Scroll idem tot je bij EAR VOL bent > druk weer op de OK toets, en dan met de toets omhoog drukken tot je een voldoende hoog volume hebt > druk op OK > druk op de toets MENU (nu om uit het Menu te gaan). Bij jouw telefoon zal het blijkens de gebruiksaanwijzing niet veel anders zijn.

Als de batterijtjes in de handset verzwakt zijn, kun je dat zien op het display (hij laadt dan niet meer volledig op), en bovendien waarschuwt het ding met biepjes en valt het gesprek even later gewoon helemaal uit. Een sterk verzwakt volume kan niet op deze manier ontstaan.

Ik zou er in jouw geval zeker geen nieuw apparaat voor gaan kopen!
Als iets het nou ineens helemaal niet meer doet, dán kan het zijn dat er iets echt kapot is, en iets laten repareren is soms net zo duur als een nieuw apparaat.
Maar hij werkt nog, alleen met een verkeerd ingesteld volume.
Jijzelf (of een ander handig iemand) moet dat kunnen fixen.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen.