Wat voor PTT kastje is dit?

In onze woonkamer ligt dit kastje al 30 jaar langs de plint. Er zit bovengronds niets op aangesloten en aan de onderkant loopt een dikke blauw-zwart kabel naar de kruipruimte. Als ik in de kruipruimte er aan trek dan lijkt de kabel ergens aan vast te zitten maar ik kan niet zien waar. Ziggo gebeld maar deze verwees mij naar KPN. KPN gemaild maar ze zeggen dat dat kastje niet van hen is.Weet iemand waarvoor dit kastje is/was?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Telecom
3.5K
Antoni
2 jaar geleden
KPN heeft je verkeerd geïnformeerd. Misschien heb je niet het juiste e-mailadres gebruikt? Volgens deze tijdlijn https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_KPN#Tijdlijn is (Koninklijke) KPN toch echt de (rechts)opvolger van de PTT. Het kastje is dus wel van KPN (Telefonie). Ik raad je aan opnieuw contact op te nemen met KPN en ervoor te zorgen dat iemand je echt gaat helpen. Misschien is telefonisch contact hiervoor de beste manier. Een e-mail kan altijd makkelijk worden afgedaan door zo'n bedrijf.
Inekez1
2 jaar geleden
Het is nu een lelijk kastje. Je mag het niet zelf verwijderen. Je mag het wel schoonmaken, schilderen of laten verdwijnen achter een ombouw of kast.
tham
2 jaar geleden
Inmiddels kontakt gehad met KPN en ik mag het kastje BESLIST niet weghalen want een nieuwe huurder zou klant kunnen worden van KPN dus ik ga er een kastje omheen bouwen. Nog bedankt voor de tip.
Antoni
2 jaar geleden
@tham, goed om te horen dat er een oplossing is! Ik ben er wel verbaasd over dat de techniek van 30 jaar oud blijkbaar nu, in 2022, nog bruikbaar is, althans dat doet de reactie van KPN nu geloven.
LeonardN
2 jaar geleden
@Antoni Zover ik het altijd begrepen is de koperdraad waar (analoge) telefoon over liep nog dezelfde koperkabel als waar nu ADSL/VDSL + digitale TV over loopt. Zelfde als met Ziggo(Casema) waarbij de oude coax-kabel waar vroeger alleen analoge tv over ging nu nog steeds gebruikt wordt voor digitale TV en kabelinternet. Deze (enkele) koperdraden beginnen wel op de limiet te komen, vandaar de stappen die richting glasvezel. Ik weet niet hoe jij internet ontvangt, maar als dat niet via glasvezel is, bedenk je dan maar dat KPN/Ziggo(of welke provider) nooit straat na straat aan het openbreken is geweest om een andere/verbeterde kabel te trekken. https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/wat-is-het-verschil-tussen-glasvezel-kabel-en-koper-voor-internet/
LeonardN
2 jaar geleden
@Antoni Uiteindelijk is de techniek (het signaal) zeker wel veranderd, maar de koperen draad waarover dit gaat vanaf de voordeur tot het wijkkastje hetzelfde gebleven.
Dat is dan ook de reden dat VDSL maar tot 50 Mbit/s ofzo gaat. Terwijl je eigen thuisnetwerkje al een veelvoud daarvan aankan (1000 Mbit).
Antoni
2 jaar geleden
Dank voor je toelichting, @LeonardN.

Antwoorden (1)

Het kastje lijkt erg op het kastje op de eerste foto van deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA.

Op die website vind je:
'ISRA of IS/RA is een in Nederland gangbare benaming voor het scheidingspunt tussen de bekabeling van de netwerkaanbieder en die van de abonnee. Er zijn voor de verschillende netwerken verschillende benamingen in gebruik:

• Telefoonkabel: IS/RA (Infrastructuur Randapparatuur).
• Glasvezel: FTU (Fibre termination unit), glasvezelaansluitpunt.
• Coaxkabel: AOP (abonnee-overgangspunt), hoofdaansluiting.

De kabel van de netwerkaanbieders komt op het ISRA-punt het huis binnen. Dit is dan het verdeelpunt waarop de gebruiker zijn randapparatuur (telefoon, televisie, modem enz.) aan kan sluiten.'

Nu je dit kastje niet (meer) gebruikt, zou een monteur van KPN het weg moeten kunnen halen.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Het is inderdaad een ISRA-punt waar de telefoonkabel het huis binnenkomt.
Dit mag je zelf niet verwijderen. Je kunt via KPN een offerte aanvragen voor verwijdering van het kastje. Is niet gratis. En de kabel blijft dan zitten, die wordt afgedopt en afgewerkt met een ander kastje. Dus daar schiet je helemaal niets mee op! Het kan ook zijn dat achter het kastje een gat in de muur zit waar de telefoonkabel in verdwijnt, om op een andere plek in huis via de muur en wandaansluitpunt weer tevoorschijn te komen.
Antoni
2 jaar geleden
@Inekez1, veel dank voor de bevestiging van mijn vermoeden, en voor de extra uitleg en informatie over het kastje! Heel handig voor de vraagsteller!