Wat gebeurt er met je mobiel tijdens het vriezen?

Ik heb op tropische vakanties inmiddels gemerkt dat de batterij van mijn mobiel sneller leeggaat. Hoe zit dat met vriezen? Wat gebeurt er met je mobiel tijdens het vriezen? Of hebben alleen hogere temperaturen invloed op de werking van je telefoon?

1.2K

Het beste antwoord

Door de kou gaat de interne weerstand van batterijen omhoog, waardoor de lading moeilijker door de batterij beweegt. Als gevolg daarvan levert de batterij moeilijker het beloofde voltage dat apparaten nodig hebben om te werken. Als de batterij koud is, kan het zijn dat het voltage niet meer geleverd kan worden, waardoor de telefoon uitschakelt of denkt dat de batterij leger is dan dat die werkelijk is.
Wanneer een telefoon of ander apparaat in de koude buitenlucht sneller leeg lijkt te lopen, is dit in werkelijkheid niet zo. De natuurwetten blijven immers gelden: er wordt niet ineens meer energie verbruikt, de batterij kan die energie door de kou alleen minder snel leveren. De telefoon is gemaakt om bij warmere temperaturen te werken en trekt dus de conclusie dat de batterij sneller leegloopt.
Als je eenmaal binnen je telefoon weer opwarmt, zal je merken dat de batterij weer op een normale snelheid leegloopt.
.
Grote smartphonefabrikanten waarschuwen voor kou
Als je alle kleine lettertjes in de algemene voorwaarden goed gelezen hebt, dan weet je het vast al. Elke grote smartphonefabrikant waarschuwt er namelijk voor om hun producten niet bij koude temperaturen te gebruiken. Zij geven zelfs een indicatie tegen welke temperaturen hun producten bestand zijn. Bij Apple is dit bijvoorbeeld tussen 0 en 35 graden Celsius. Samsung neemt het iets ruimer, die geeft als indicatie tussen de -20 en 50 graden Celsius.
Volgens onderzoek stoppen de meeste smartphones met werken bij een temperatuur van -40 graden Celsius, maar ook andere wat hogere temperaturen kunnen smartphoneproblemen veroorzaken. Wat hebben wintertemperaturen dan voor invloed op jouw smartphone?
10 graden – Bij de meeste smartphones wordt het beeldscherm minder fel.
-10 graden – Sommige smartphones krijgen batterijproblemen.
-20 graden – De meeste smartphones gaan uit.
-30 graden – De meeste smartphones krijgen lcd- en batterijproblemen.
-40 graden en lager – Alle smartphones werken niet meer.

De twee grootste problemen veroorzaakt door te lage temperaturen zijn een langzaam lcd-scherm en een batterij die niet goed werkt.
SimonV