Het scherm is net als bij de S20 een OLED-scherm, maar de maximale resolutie is opvallend genoeg wel lager. Was dit bij de S20 nog 3200x1440, bij de Samsung S21 is het ‘maar’ 2400x1080. Is dat erg? Niet echt, want het verschil is nauwelijks met het oog waarneembaar en het scheelt wel een hoop in accuverbruik.
De S21 ondersteunt standaard 5G, waar er bij de S20 edities waren voor 4G en voor 5G. Dat vergt extra trekkracht van het toestel, en dat heeft Samsung dan ook vertaald in technische verbeteringen, met als belangrijkste punt de gloednieuwe octa-core Exynos 2100-processor. Dit is een snellere én energiezuinigere processor dan de Exynos 990 van de Galaxy S20. Niet alleen de processor is overigens sneller, ook de vingerafdrukscanner achter het display is sneller dan bij de S21. Wat dan wel weer opvalt, is dat het werkgeheugen bij de S21 (8 GB) minder is dan bij de S20 (12 GB). De accu heeft met 4.000mAh dezelfde capaciteit bij beide toestellen.
Waar je de S20 qua opslag nog kon uitbreiden met een microSD-kaartje om al je foto’s en video’s kwijt te kunnen, is hier geen slot meer voor in de S21. De telefoon zelf is te verkrijgen met een opslaggeheugen van 128GB of 256GB. Overigens is wel mogelijk om gebruik te maken van eSIM bij de S21, maar dat was bij de S20 ook al zo. Opvallend is dat de Samsung S21 voor het eerst niet geleverd wordt met oordopjes en een oplader, waarmee het voorbeeld van Apple gevolgd wordt.
SimonV