Luistert mijn telefoon mee?

Ik had gehoord dat mijn smartphone meeluistert naar alles wat ik die dag zeg; zolang-ie maar in de buurt is. Als ik bijvoorbeeld een paar dagen vaak over vakanties naar Curaçao praat, dan krijg ik in die periode allerlei vakantiedeals naar Curaçao van reisbureaus of vliegmaatschappijen aangeboden. Is dit waar?

2.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoe krijg je die zaken dan? Word je dan gebeld of krijg je die via de mail?
KarinH
3 jaar geleden
@ronron1212 nope, die advertenties zouden dan verschijnen op websites die je bezoekt. Bijvoorbeeld op Facebook o.i.d.
lieveheersbeestjeee
3 jaar geleden
@ronron1212 @KarinH Toen ik laatst op zoek was naar een nieuwe stofzuiger, kreeg ik op YouTube ineens allemaal reclame daarvan. Dat komt omdat ik ernaar heb gegoogeld. Maar ik weet dus niet of mijn telefoon mij ook afluistert en het daardoor misschien weet.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
jullie hebben tenminste kloppende (of grofweg) advertenties als je internet. ik krijg allemaal ad random zooi te zien, bijna allemaal dingen waar ik nooit naar zoek, me nooit mee bezighoud of die me allemaal niet eens interesseren. ; ik bedoel ; drankreclames veelvuldig (ik drink niet eens), auto reclames (mag niet autorijden wegens medicatie, en wil dit eigenlijk ook niet eens, geen interesse in behalve in games), kleding die me niet aanstaat of niet interesseerd, dingen over netwerkbeheersfuncties (?? waar komt dit vdaan), bestellingsservices (?) en zo gaat het door. ik kom zelden een advertentie tegen waarvan ik zou zeggen ; dat is die privacy schendende doelgerichte advertentie politiek van google. hoe dit kan weet ik niet, het lijkt wel of mijn internetgeschiedenis (ik geloof dat het hierop gebaseerd wordt) verwisseld word voor die van een ander.

Het beste antwoord

Een groot deel van de apps die je kunt downloaden heeft toegang tot je microfoon. Daarmee kan de app dus de hele dag door op de achtergrond meeluisteren terwijl je niets doorhebt. Het is dus niet zo dat alle apps toegang hebben tot de microfoon, maar het zijn er toch al snel 250. Vaak gaat het om apps voor spelletjes waar je de microfoon bij nodig hebt. Voorbeelden zijn de apps Bird Zappers, Bunny Jump en Real Bowling Strike.
De maker van deze technologie, Alphonso, is natuurlijk om een reactie gevraagd en zij melden dat de stem van de gebruiker niet opgenomen wordt. De apps luisteren, maar deze gegevens worden niet opgeslagen. Vind je het toch een vervelend idee? Je kunt het ook uitzetten. Door bij de instellingen op je telefoon naar ‘Privacy’ of ‘Machtigingen’ te gaan, zie je welke apps toegang hebben tot je microfoon en kun je het eventueel uitschakelen.
Wel heeft Alphonso toegegeven dat audiofragmenten werden gebruikt om te bepalen welke tv-programma’s de gebruikers keken en welke locaties ze bezochten. Die gegevens konden vervolgens doorverkocht worden aan adverteerders.

Facebook
Facebook zelf heeft meermaals ontkend dat het zijn gebruikers stiekem afluistert. Waarom verschijnen er soms dan toch opvallend relevante advertenties op je telefoon na een gesprek? Wellicht gaat het om toeval. Denk maar aan het Baader-Meinhof-fenomeen, het effect waarbij je een onderwerp of naam plots overal lijkt tegen te komen nadat je het voor de eerste keer hebt opgemerkt. Bijvoorbeeld: je vriend laat je zijn nieuwe sneakers zien en in de dagen daarna merk je dat je dat exacte schoenenmerk plots in elke winkel tegenkomt. Of je ziet dan pas een advertentie van het merk op Facebook.
Daarnaast is Facebook (en Google) ook extreem goed geworden in het voorspellen van mogelijke interesses. Op basis van je leeftijd, geslacht, woonplaats en levensstijl kan de internetreus nu eenmaal heel accuraat bepalen welke advertenties relevant zijn voor jouw leven, ook al zie je zelf niet in waarom.
Er is dus geen bewijs dat Facebook je continu zit af te luisteren via je smartphone. Maar het sociale netwerk heeft in het verleden wel toegegeven dat er andere functies zijn waarbij je microfoon op je smartphone wordt gebruikt.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Klinkt heel plausibel.
Ik verbaas me over de twee bronnen. Het zijn de eerste twee als je bij Google intikt: microfoon smartphone afluisteren.
Mijn advies: tik deze drie woorden bij Google in en kijk verder dan nr. 1 en nr. 2. Dan krijg je veel meer zinvolle informatie, zoals:
https://www.mobieletelefoon.net/nieuws/mobiele-telefoon-afluisteren